Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > What Makes an Air Route Profitable? Airport Presence, Low-Cost Carriers and Airline Alliances in the Deregulated European Aviation Market
Original title:
What Makes an Air Route Profitable? Airport Presence, Low-Cost Carriers and Airline Alliances in the Deregulated European Aviation Market
Translated title:
Determinanty ziskovosti leteckých tras v Evropské unii
Authors:
Tománková, Ivana ; Lahvička, Jiří (advisor) ; Janíčko, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] This thesis examines the determinants of air route profitability in the European Union and the cooperating countries of Norway and Switzerland. Building on the assumption that only profitable routes are served, I develop a set of probit models that specify route service as a function of route characteristics, airline networks' attributes, airline partnerships and competition. Estimation results show that route profitability increases with population size and decreases with flight distance and the time efficiency of car travel relative to air travel. An airline's airport presence, that is, its share of airport operations, exerts a significant, positive effect on its route profitability, and so does airport presence of its group or allied partners. Competitive effects are asymmetric across airline business types. This paper's contribution to existing airline-route profitability studies lies in accounting for airline cooperation, controlling for an alternative mode of transport, and using EU data for estimation.Práce se zabývá determinantami ziskovosti leteckých linek v Evropské unii a spolupracujících zemích. Vychází z předpokladu, že v dlouhém období je provoz letecké linky ukazatelem její ziskovosti, a prostřednictvím ekonometrických modelů ověřuje, zda a v jakém směru závisí provoz linky (či jeho absence) na socioekonomických a geografických vlastnostech trasy, charakteristikách leteckých sítí a na vzájemné spolupráci a konkurenci aerolinií. Ukazuje se, že ziskovost linky roste s počtem obyvatel koncových měst a naopak klesá s délkou trasy a relativní časovou náročností letecké dopravy oproti automobilové. Ziskovost letecké společnosti na lince je tím vyšší, čím významnější je její pozice na koncových letištích co do podílu na počtu letů, a také čím významnější je pozice jejích skupinových či aliančních partnerů. Přítomnost konkurentů působí mezi jednotlivými typy aerolinií asymetricky. Přínos práce k již existující literatuře podobného zaměření spočívá v rozšíření o spolupráci mezi leteckými společnostmi, zohlednění vlivu alternativní dopravy a využití dat z prostředí Evropské unie.
Keywords:
air routes; airline alliances; airline industry; airlines; profitability; letecká doprava; letecké aliance; letecké linky; letecké společnosti; ziskovost
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/44261