Original title:
Nástroje Business Intelligence - analýza trhu nástrojů Self-service Business Intelligence
Translated title:
Business Intelligence tools - analysis market of Self-serviceBusiness Intelligence tools
Authors:
Sklenář, Ondřej ; Stanovská, Iva (advisor) ; Hnake, Michael (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na specifickou oblast self-service business intelligence. Výhodou tohoto přístupu je snížení nároků na IT oddělení a používání nástrojů koncovými uživateli. Ti si mohou vytvářet reporty a výstupy podle svých požadavků v relevantním čase. Teoretická část se věnuje objasnění tohoto pojmu se všemi jeho výhodami a riziky. Dále jsou v ní popsány další trendy vyskytující se v oblasti business intelligence. Tyto trendy mají přesah i mimo oblast business intelligence a jsou platné pro celé IT. Praktická část se věnuje analýze trhu se self-service business intelligence nástrojů. Na základě stanovených kritérií jsou poté tyto nástroje srovnány a vyvozeny obecné závěry ohledně jejich funkcionality. Poté je pomocí třech vybraných nástrojů vytvořena komplexní business intelligence úloha mající za cíl objasnění míry samoobslužnosti daných nástrojů. Primární přínos práce spočívá v ucelené analýze trhu se self-service business intelligence nástroji a stanovení jejich funkcionality.The diploma thesis is focused on a specific area of self-service business intelligence. The advantage of this approach to the business intelligence is reduction of demands on IT development and using tools by end users. They can generate reports and outputs according to their requirements during the relevant time period. The theoretical part is dedicated to illustrate this concept with all benefits and risks. Furthermore, it describes trends occurring in the domain of business intelligence. These trends transcend outline the domain of business intelligence and are valid throughout IT. The practical part is dedicated to the analysis market of self-service business intelligence tools. On basis of established criteria are then compared these tools and deduced general conclusions regarding their functionality. Then, by using three selected tools is created comprehensive business intelligence task with the aim of clarifying a degree of self-service for these instruments. The main benefit of this thesis is based in the integrated analysis of market self-service business intelligence tools and determination of their functionality.
Keywords:
business intelligence; comparison; criterias; reporting; self-service; Self-service business intelligence; business intelligence; kritéria; porovnání; reporting; samoobslužnost; Self-service business intelligence
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/44274