Original title:
Analýza priameho predaja v Českej republike
Translated title:
Analysis of the direct sale in the Czech Republic
Authors:
Frištiková, Mária ; Machek, Martin (advisor) ; Kolouchová, Daniela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Cieľom mojej práce je analýza priameho predaja z pohľadu spotrebiteľa. Ako spotrebitelia vnímajú firmy priameho predaja, snažila som sa zistiť do akej miery sú im sympatické a či ich vôbec poznajú. Ak od nich nakupujú vybrané produkty, tak akú majú motiváciu k nákupu. Frekvencia nakupovanosti bola tiež jedným z faktorov. V teoretickej časti prostredníctvom odbornej literatúry a internetových zdrojov je opísaný marketing, jeho formy, priamy predaj a aké firmy priameho predaja pôsobia na českom trhu. V praktickej časti som použila kvantitatívnu metódu dotazníkového šetrenia. Vytvorila som dotazník v elektronickej a vytlačenej podobne. Pri vypracovaní som sa venovala konkrétnym otázkam z dotazníka a sledovaniu faktorov, ktoré pôsobia na spotrebiteľov priameho predaja.Cílem mé práce je analýza přímého prodeje z pohledu spotřebitele. Jak spotřebitel vnímá společnosti přímého prodeje. Snažila jsem se zjistit, do jaké míry jsou spotřebitelům sympatické, a zda-li je vůbec poznají. Pokud od nich nakupují vybrané zboží, tak jaká je jejich motivace k nákupu. Frekvence nakupování byla také jedním z faktorů. V teoretické části je prostřednictvím odborné literatury a internetových zdrojů popsán marketing, jeho formy, přímý prodej a jaké společnosti přímého prodeje působí na českém trhu. V praktické části jsem použila kvantiativní metodu dotazníkového šetření. Vytvořila jsem dotazník v elektronické a tištěné podobě. Při jeho vyprcování jsem se věnovala konkrétním otázkám z dotanzíku a sledovaní faktorů, které působí na spotřebitele přímého prodeje.The aim of my thesis is to analyzedirect sales from the customers point of view. How customers see copanies using direct sales I tried to find out the rate of their likeability and if they are at least known. What motivation do they have to buy when customers are buying their products. The buying frequency was also one of the factors. In theoretical part is described by professional literature and on-line source marketing, its forms, direct sales and companies using direct sales in Czech republic. I used quantitative method by questionnaire.I created the questionnaire elecronicaly and in printed version as well. While creating the thesis I focused on discussin som of the factors that customers are surraunded by.
Keywords:
Code of Ethics; Direct Sale; Distribution; Marketing; Multilevel marketing; Pyramid scheme; distribuce; etický kódex; Marketing; multilevel marketing; pyramídova hra; přímy prodej
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/43035