Název:
Dopravní politika nacistického Německa v letech 1933-1939
Překlad názvu:
The transport policy of Nazi Germany in the years 1933-1939
Autoři:
Kulštrunk, Jiří ; Fabianková, Klára (vedoucí práce) ; Johnson, Zdenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá politikou zaměstnanosti nacistického Německa v letech 1933-1939. Hlavní důraz je kladen na odvětví budování dopravní infrastruktury a automobilového průmyslu, která byla určena jako "vhodná" k obnově hospodářského růstu a vyřešení problému nezaměstnanosti. Vzhledem k nedostatku pracovníků v druhé polovině třicátých let je pozitivní vliv na trh práce potvrzen. Jednoduché výpočty a analýza dostupných statistických dat prokazují, že samotná výroba motorových vozidel a výstavba silnic a dálnic nebyly hlavními "tahouny" hospodářského růstu. Jejich výhodou však byla navázanost na další odvětví a vzniklý multiplikační efekt. Po zhodnocení hospodářských výsledků automobilového průmyslu a následném mezinárodním srovnání je vyvráceno, že během třicátých let došlo k masové motorizaci Německa. Zároveň válečný význam dopravní politiky byl velmi nízký, protože armáda preferovala jiné způsoby přepravy. Představení vybraných kroků předchozích vlád dokazuje, že zmíněná odvětví, ani hospodářská politika nacionálních socialistů nebyla zdaleka tak inovativní, ale spíše navazovala a rozšiřovala předchozí opatření.This thesis examines the employment policies of Nazi Germany from 1933 to 1939. The main emphasis is on the development of transport infrastructure and the automotive industry. These were chosen as "appropriate" to restore economic growth and tackle unemployment. A positive effect on the labor market is confirmed, due to a shortage of workers in the late thirties. Simple calculations and analysis of available statistical data show that the production of motor vehicles and roads and highways construction were not the main "drivers" of economic growth in and of themselves. However, their advantage was the binding of an additional industry and the resulting multiplier effect. After considering the economical results of the automotive industry and the subsequent international comparison, it is refuted that there was a mass motorization in Germany during the thirties. The military importance of transport policy was also very low, because the army preferred to other types of transportation. By comparing the selected measures of previous governments, it is demonstrated that the Nazi economic policy was not nearly as innovative, but rather followed and expanded the previous one.
Klíčová slova:
automobilový průmysl; hospodářský růst; nacionální socialismus; nezaměstnanost; Německo; stavba dálnic; car industry; economic growth; Germany; highway constructions; National Socialism; unemployment
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/43521