Original title:
Analýza návštěvnosti HC Sparta Praha
Translated title:
Attendance analysis of HC Sparta Praha
Authors:
Jankovič, Velimír ; Melzochová, Jitka (advisor) ; Babin, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V bakalářské práci zkoumám sezónní návštěvnost zápasů hokejového týmu HC Sparta Praha v letech 2002/2003 až 2012/2013 a individuální zápasovou návštěvnost v letech 2008/2009 až 2012/2013. Získaná data byla podrobena regresní analýze a pomocí metody nejmenších čtverců byly kvantifikovány vlivy determinantů návštěvnosti. Mezi nejvýznamnější faktory patří rivalita mezi týmy a přítomnost věhlasných jmen na ledě. Pokud se jednalo o derby, návštěvnost vzrostla o téměř 59%. Naopak nebyl prokázán vztah mezi cenou vstupenky a návštěvností, což dává managementu Sparty manévrovací prostor v oblasti cenové politiky.In bachelor thesis I investigate seasonal match attendance of HC Sparta Praha ice-hockey team in seasons 2002/2003 to 2012/2013 and the individual match attendance in seasons 2008/2009 to 2012/2013. The acquired data were processed by regression analysis and the effects of attendance determinants were quantified using OLS-method (ordinary least squares). The team rivalry and the prestigious players' appearance in match belong to the most significant factors. By derby-matches the attendance increased by almost 59%. On the other hand, there has not been found any coherency between the attendance and ticket price -- which gives to the Sparta's management a very good range for maneuvering regarding pricing policy.
Keywords:
attendance; HC Sparta Praha; ice-hockey; OLS (ordinary least squares); HC Sparta Praha; hokej; metoda nejmenších čtverců; návštěvnost
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/43456