Original title:
Analýza determinant hodnocení filmu spotřebitelem
Translated title:
Analysis of determinants affecting consumer movie ratings
Authors:
Plevák, Tomáš ; Svoboda, Miroslav (advisor) ; Babin, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je na základě dat z roku 2012 analyzovat vliv vybraných faktorů, mezi které patří například žánr, rozpočet, recenze, délka a další, na výsledné hodnocení filmu spotřebitelem. Analýza je prováděna za pomoci ekonometrického modelu, při použití metody nejmenších čtverců s automatickou opravou heteroskedasticity a její výsledky jsou aplikovatelné především na populaci diváků ze Spojených států amerických. Zjistil jsem, že nejvíce je hodnocení filmu ovlivněno jeho žánrovým zasazením. Další velmi významnou proměnnou se pak ukázaly být recenze profesionálních kritiků, zde však nelze říci, zda kritik svým hodnocením ovlivňuje spotřebitele či pouze předpovídá úspěšnost filmu. Většina prací zabývajících se touto tématikou se zaměřuje na tržby, tato práce se naopak soustředí na preference diváka jakožto spotřebitele.This paper aims to analyze influence of selected factors, based on 2012 year's data, such as genre, budget, reviews, length, etc., on final consumer rating of the film. The analysis is conducted with the assistance of an econometric model, using the least squares method with automatic correction of heteroscedasticity and results are applicable mainly to the population of viewers from the United States. I found out that rating of the film is mostly influenced by the genre classification. It turned out that another important vatiable is the one based on professional critics reviews, however it cannot be said whether the critic is affecting consumer by his evaluation or he is only predicting success of the film. Most of the papers dealing with this topic focuses on sales, this paper on the other hand is focused on the preferences of the viewer as a consumer.
Keywords:
consumer preferences; movie; rating; film; hodnocení; spotřebitelské preference
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/43445