Original title:
Neetičnost v získávání informací o spotřebitelích
Translated title:
Unethical Means of Collecting Information about Consumers
Authors:
Fischerová, Kristýna ; Pešek, Ondřej (advisor) ; Trepešová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vymezením neetických postupů využívaných v marketingu. Přímý marketing založený na vlastnictví a tvorbě databází obsahujících informace o spotřebitelích je jednou z oblastí, která vyvolává úvahy nad etickými normami. Práce pojednává o tvorbě databází, jejich datových zdrojích a postupech, mj. telemarketingu. Nevyžádaná obchodní sdělení a spam jako fenomén moderní společnosti patří také mezi neetické jednání. V textu je i vymezení proti autorizovaným reklamním sdělením a vysvětlení pojmů režim opt-in a opt-out. Práce přináší základní přehled o právní regulaci v této oblasti. I předávání osobních údajů mezi společnostmi je často využívaným postupem, který těží z nepozornosti nebo neinformovanosti spotřebitelů.This thesis focuses on defining some unethical practices used in marketing. Direct marketing based on property and creation of databases including information about consumers, is one of the issues, which evoke speculations about ethical standards. These speculations are mainly about the creation of databases, their data sources and practices, among others telemarketing. Unsolicited commercial communications and spam as the phenomenons of modern society are also considered unethical. It is necessary to distinguish the above mentioned from authorised business communication and also define the terms of opt-in and opt-out mode. Transferring the personal data between companies is often used in practice, profiting from carelessness or ignorance of consumers. This thesis also describes a basic overview of the legal framework.
Keywords:
direct mailing; ethics of database creation; legal framework; opt-in and opt-out mode; practices and data sources in direct marketing; telemarketing; transferring the personal data; unsolicited commercial communication (spam); direct mailing; etika tvorby databází; možnosti a datové zdroje v přímém marketingu; nevyžádané obchodní sdělení (spam); právní regulace; předávání osobních údajů; režim opt-in a opt-out; telemarketing
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/23025