Original title:
Didaktické situace při vytváření matematických pojmů v předškolní edukaci
Translated title:
Didactical situations in construction of mathematical concept in preschool education
Authors:
SEMERÁDOVÁ, Soňa Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce je věnována didaktickým situacím, ve kterých se v mateřské škole vytvářejí a zpřesňují matematické pojmy. Zabývá se propojením dvou témat, která souvisejí s průběhem institucionálního předškolního vzdělávání v matematice, a to: Mají v prostředí mateřské školy děti příležitost k objevování matematických pojmů? Jakou charakteristiku mají didaktické situace, ve kterých se to děje? Disertační práce je organizována podle schématu "teorie - metodologie - empirická zjištění". Předkládaný výzkum je realizován jako kvalitativní, datový materiál představují písemné narativy, zvolené analytické postupy spadají do rámce metody zakotvené teorie. V hlavním výzkumném šetření se podařilo nejen porovnat jednotlivé příběhy učitelek mateřských škol a identifikovat různá jednání učitelek a typy didaktických situací, ale také zjistit podobu matematické didaktické situace v prostředí mateřské školy. The dissertation explored didactical situations, in which mathematical concepts in nursery schools are created and specified. It discusses the link between two issues related to institutional pre-school mathematics education. These are: Do children in nursery schools have opportunity to discover mathematical concepts? What is characteristic for didactical situations, in which it happens? Dissertation is organised according to a scheme "theory-methodology-empirical findings". Presented research is realized as qualitative, data material is formed by written narratives, chosen analytical procedures belong to the framework grounded theory method. In the main research I managed not only to compare individual narrations of teachers from nursery schools and identify various teachers´ actions, practises and types of didactical situations, but also to find the form of the mathematical didactical situation in the environment of nursery schools.
Keywords:
constructive approaches; Gounded Theory Method; mathematical pre-concepts; Pre-school education; Theory of didactical situations; konstruktivistické přístupy; matematické předpojmy; metoda zakotvené teorie; předškolní edukace; teorie didaktických situací Citation: SEMERÁDOVÁ, Soňa. Didaktické situace při vytváření matematických pojmů v předškolní edukaci. České Budějovice, 2015. disertační práce (Ph.D.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/44000