Original title:
Stres a hodnocení
Translated title:
Stress and school assessment
Authors:
ŠTĚPÁNKOVÁ, Dana Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Stres a hodnocení" má teoreticko-empirický charakter. Cílem diplomové práce je porovnat výskyt stresu u žáků na druhém stupni základních škol při různých formách hodnocení. V části teoretické je rozebrán pojem stres, jeho druhy a související termíny. Zabývá se projevy stresu, příčinami vzniku a možnostmi zvládání stresu. Oddíl teoretické části je také věnován vývojovému období pubescenta. Další část se zaobírá teoretickým objasněním obsahu školního hodnocení a jeho formami (známkování a slovní hodnocení). Opomenuty též nejsou jednotlivé funkce hodnocení. Praktická část je realizována pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnili žáci dvou základních škol. Je stanoven cíl a jednotlivé předpoklady výzkumu. Výsledky výzkumu jsou doplněny zhodnocením předem stanovených předpokladů, přehlednými tabulkami a grafickým přehledem. V závěru práce jsou shrnuty získané poznatky o míře stresu vzhledem ke zvolené formě hodnocení. The thesis "Stress and school evaluation" has theoretical and empirical character. The aim of the thesis is to compare the occurrence of stress for students in upper primary schools when different forms of evaluation are used. In the theoretical section, the concept of "stress", different types of stress, and definitions of the terms are given. The manifestations and causes of stress, as well as coping mechanisms, are also described and elaborated. One part of this section deals with the developmental stages of adolescents, and a second part is dedicated to the explanation of different school evaluation forms (assessment and verbal evaluation). The particular functions of evaluations are not neglected. Survey results from questionnaires completed by students from two different schools were used in the empirical section of the thesis. The primary hypotheses and assumptions were defined and elaboration of the results was presented, including well-arranged tables and graphs. In the summary of this research, the stress levels and their relations to different types of evaluation methods are reported.
Keywords:
classification; coping with stress; evaluation; pubescent; stress; stress factors; types of stress; verbal evaluation; hodnocení; klasifikace; možnosti zvládání stresu; pubescent; slovní hodnocení; stres; stresové faktory; typy stresu Citation: ŠTĚPÁNKOVÁ, Dana. Stres a hodnocení. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/40133