Original title:
Metody dramatické výchovy a jejich použití u dětí mladšího školního věku
Translated title:
Methods of drama and their use with young school age children
Authors:
RANFTLOVÁ, Tereza Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část práce charakterizuje mladší školní věk, tělesný a emocionální vývoj s ním spojený. Zabývá se dramatickou výchovou, klasifikací jejích metod a uvádí některé z dalších metod dramatické výchovy. Seznamuje s pojmem lekce, s jejím plánováním a uspořádáním. Popisuje pojmy výtvarná výchova, rozvoj intelektuálních schopností dítěte ve výtvarné výchově, vývoj výtvarného projevu u dětí mladšího školního věku. Vymezuje barvu ve výtvarné výchově, základní barvy a popisuje práci s barvou. Definuje pojem zdraví, pohybovou aktivitu, pitný režim, sociální zdraví, duševní hygienu a ekologii. Tato část práce čerpá z odborné literatury a využívá teoretických poznatků o této problematice. Praktická část se zaměřuje na projekt s využitím metod dramatické výchovy a přesahem do výchovy ke zdraví, praktikovaný s dětmi mladšího školního věku. Klade si za úkol probudit zájem o spontánní pohybové aktivity dětí, podpořit jejich fantazii, probudit nadšení pro herní činnost a motivovat je k dalším samostatným a kolektivním aktivitám ve škole i v přírodě. Vytváří prostor pro cvičení empatie ve skupině, pro rozvoj kreativity, komunikace a sebevyjádření dětí. The bachelor thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part characterizes the young school age children, the physical and emotional development which are connected. It deals with the drama in education, classification of its methods and shows other methods of drama in education. It introduces the concept of a lesson, its planning and organization. It describes these concepts: art lesson, developing intellect or process of thinking in the fine arts field, developing the potential of young school age children´s creative expression. This thesis defines the color in the art lesson, specifies the primary colors and describes how to work with color. It defines the koncept of health, physical aktivity, drinking habits, social health, mental hygiene and ecology. This part of thesis is based on a professional literature and deals with theoretical knowledge about this problem. The practical part is focused on the project which uses the methods of drama education and outreachs to health education practiced by children of primary school age. Its main task is to create an interest in spontaneous physical activity of children, to encourage their imagination and the enthusiasm for gaming activity and to motivate them to another individual or collective activities at school or in the countryside. It creates a space for the exercise of empathy in the group and for the development of creativity, communication and self-expression of children.
Keywords:
art education; children´s expression; color; definitiv of health; drama education; drama methods; lesson; primary colors; young school age children; barva; definice zdraví; dramatická výchova; dětský výtvarný projev; lekce; metody dramatické výchovy; mladší školní věk; výtvarná výchova; základní barvy Citation: RANFTLOVÁ, Tereza. Metody dramatické výchovy a jejich použití u dětí mladšího školního věku. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/39764