Original title:
Videosekvence a jejich využití při výuce fyziky
Translated title:
Use of Video in Physics Education
Authors:
MASOPUST, Jiří Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zaobírá využitím videí jako didaktické pomůcky pro výuku fyziky. Úvodní část je teoretická a zaměřuje se na klasifikaci didaktických pomůcek, jejich funkci a na to jaké typy technických didaktických pomůcek lze v současné době využít k výuce fyziky. Druhá část práce je věnována analýze možností snímání fyzikálních jevů a to zejména jevů s dlouhotrvajícím průběhem nebo velmi rychlých jevů, jejichž průběh nelze zachytit běžným sledováním. Pozornost je věnována především výběru jevů vhodných pro tvorbu videosekvence, volbě a nastavení vhodného zařízení pro pořízení záznamu a dalšímu zpracování nasnímaného záznamu. V další části jsou na základě předchozí analýzy vybrány fyzikální jevy, jejichž průběh je zaznamenán a zpracován do podoby výukové videosekvence. Výsledkem práce je sada videí se záznamem velmi rychlých a velmi pomalých dějů, použitelných jako didaktický prostředek pro výuku fyziky.This thesis deals with the use of the video as a didactic tool in the education of the physics. Introductory part is theoretic and focuses on classification of didactic tools which can be used for physics teaching. Second part analyses the possibility of capturing physical effects, especially effects with very long or very short duration which cannot be captured by conventional devices. This part is focused on the right selection of physical effects, selecting and setting of suitable devices for capturing and further processing of the recorded video. The next section is based on the previous analysis of physical effects, which are recorded and processed into the form of educational movie. The main result of this thesis is the collection of educational movies of fast and very slow physical effects useful as the didactic tool for the teaching of physics.
Keywords:
education; high speed camera; physical phenomenon; physics; recording; teaching; time lapse; video; video sequence; YouTube; fyzika; fyzikální jevy; video; videosekvence; vysokorychlostní kamera; vzdělávání; výuka; YouTube; záznam; časosběrný záznam Citation: MASOPUST, Jiří. Videosekvence a jejich využití při výuce fyziky. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36210