Original title:
Nížinné lesy ČR - vzdělávací projekt
Translated title:
Lowland forests in Czech Republic
Authors:
NOVOMĚSTSKÁ, Markéta Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Novoměstská M., 2015: Nížinné lesy ČR - vzdělávací projekt. Bakalářská práce, Pedagogická fakulta, Jihočeské univerzita v Českých Budějovicích, 56 s. Hlavním cílem předkládané bakalářské práce je seznámení žáků základních škol s krajinou České republiky, respektive seznámení se s úlohou megafauny na strukturu lesa a s tradičními způsoby hospodaření, za pomoci sestaveného výukového programu ve formě vycházky Národním parkem Podyjí. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část, kde část teoretická zahrnuje výklad o vývoji krajiny od poslední doby ledové, seznámení s důležitostí starých a mrtvých stromů v lese, představení Národního parku Podyjí. Praktická část je návodem pro lektora, který by chtěl absolvovat trasu v Národním parku Podyjí. V bakalářské práci jsou uvedeny výsledky znalostí žáků, kteří trasu absolvovali. Nejenom že došlo k průkaznému zlepšení znalostí bezprostředně po absolvování exkurze, ale statisticky významně více znalostí o nížinných lesích si účastníci exkurze udrželi i s ročním odstupem. Navržený výukový program tak lze hodnotit z hlediska získaných znalostí jako trvale efektivní. Novoměstská M. 2015: Lowland forests in Czech Republic - educational project. Bachelor thesis, Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice. 56 pp. The main aim of this thesis is to inform ISCED 2 school pupils about the landscape of Czech Republic, specifically about the large herbivores role in the forest structure and with the traditional ways of forest management, through the use of educational program - tour in National Park Podyjí. This thesis is divided into two parts. The theoretical part describes the landscape development since the last ice age, emphasizes the importance of old or dead trees in forest and the introduction to NP Podyjí. The practical part describes the tour itself. The results of the knowledge test of the tour attendants are included in the thesis. The knowledge of lowland forests was significantly higher not only immediately after the tour, but also one year after the tour attendance. The educational program can thus be evaluated as permanent effective in the sense of gained knowledge about lowland forests.
Keywords:
forests; ISCED 2 school; landscape development; National Park Podyjí; pupils; tour; lesy; Národní park Podyjí; vycházka; vývoj krajiny; základní škola; žáci Citation: NOVOMĚSTSKÁ, Markéta. Nížinné lesy ČR - vzdělávací projekt. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36129