Original title:
Služby Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Srdíčko - Jiloro z pohledu cílové skupiny
Translated title:
Services Institution for Children and Youth Srdíčko - Jiloro from the Perspective of the Target Group
Authors:
LEVÁ, Monika Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Děti vyrůstající v dysfunkčních rodinách, ve kterých se jim nedostává potřebně zaměřené výchovné péče a výchovných vzorů, jsou i v moderní době. Důvodů, proč se dítě dostává na okraj zájmů rodičů, dokonce stále přibývá. Tyto děti bývají více vystaveny rizikovým faktorům, protože jim chybí ochrana a edukační vzor. Společnost se tyto děti a mladistvé snaží podporovat sociálními službami, poskytovanými v nízkoprahových zařízeních. V teoretické části je komplexně představena problematika těchto nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (dále jen NZDM), která je přehledně členěna do kapitol představující legislativní ukotvení NZDM, jeho pravidla a standardy. Představena je také historie NZDM, která se v ČR od 90. let dynamicky rozvíjela až do současné podoby, která je součástí další kapitoly. Dále jsou popsány principy NZDM, vnitřní pravidla poskytovaných služeb, pracovníci a jejich osobnostní dispozice, vzdělání a etické normy. Služby a činnosti NZDM, které jsou především poradenského a preventivního charakteru. Poslední kapitola přibližuje cílovou skupinu, která je ovlivněna vnitřními činiteli, tedy především vývojovou psychologií potencionálních klientů, a činiteli vnějšími, kterými jsou socializační činitelé. Další část práce se zabývá metodologií výzkumu, která představuje cíle práce, výzkumné otázky, popis výzkumné metody, jednotku zkoumání, dotazovací techniku a techniku sběru dat. Výzkum je postaven na kvalitativním přístupu, ve kterém byl pomocí fixace dat zjišťován pohled cílové skupiny na služby NZDM Srdíčko - Jiloro, pracovníků a některých rodičů klientů zařízení. Prvním cílem práce bylo zjistit, zda a jaký význam mají pro klienty služby NZDM Srdíčko - Jiloro. Druhým cílem bylo zjistit, jak probíhá práce s klientem (např. kontaktní práce, práce s výchovnou situací, motivační rozhovory, práce s drogovou problematikou). V rámci empirické části práce jsou představena data, která byla seskupena pomocí trsů do následujících výsledků: NZDM Srdíčko - Jiloro má v oblasti Okružní svou nezastupitelnou úlohu. Klienti si ale neuvědomují, že by je NZDM nějak ovlivňovalo a mělo pro ně zvláštní význam. I přesto, že služby, které bezplatně užívají, nepovažují za podstatné, navštěvují klub každý den a touží po prodloužení otevírací doby. Nevyužívají žádné jiné alternativy pro trávení svého volného času. V klubu je tak denně až 40 klientů a pouhé 2 pracovnice. Klienti nepřiznávají své problémy, s ničím prý pomoc nepotřebují, výhody spatřují v tom, že se s nimi pracovnice učí, vypracovávají s nimi úkoly a vysvětlují jim školní látku. Dále si uvědomují pouze využívání volnočasových programů a dílen. Pracovnice i uvedené informace v evidenci a výkazu služeb a činností, dokazují, že klienti problémy mají. Mnohdy velice závažné a nabídka sociálních služeb na Okružní má své důležité místo. Pracovnice poskytují především poradenství, situační intervence, preventivní, výchovné a pedagogické programy, kontakt s institucemi ve prospěch uživatele, práci s blízkými osobami atd. Profesionálové v NZDM i Sanační a aktivizační službě Sasanka pracují s celými rodinami a snaží se jim nabízet komplexní podporu a pomoc. Pracovnice se stávají průvodci a rádci dětí a mladistvých, vedou je k pozitivním změnám a na klienty mají především socializační a edukační vliv. Práce s klienty na Okružní probíhá poněkud hektičtěji než v jiných NZDM. Pracovnice chtějí služby nabídnout maximálnímu množství klientů při nedostatečné personální a časové dotaci. Na případovou práci tak nezbývá mnoho času. Volnočasové aktivity probíhají běžným způsobem, práce s dětmi a mládeží v sociálně vyloučené oblasti ale vyžaduje specifické profesionální a lidské postoje a přístupy. Kvůli nedostatečným personálním zdrojům se pracovnice musí přizpůsobovat vynucenému negativnímu trendu a služby poskytovat spíše kvantitativně než kvalitativně. I přesto pracovnice kooperují s dalšími organizacemi a rodinami ve prospěch klientů. Children who grow up in dysfunctional families where they do not have required educational care and model are nowadays focused as frequented. The number of reasons why is a child on the edge of parents´ interests is increasing. Those children are exposed to risky factors much more than the others, because they lack of protection and an educational model. Society´s reaction to this situation is building Low Threshold Institutions which offer ambulatory or filed services to children or youngsters who are endangered by social exclusion. In a theoretical part, there is a comprehensive introduction of issues connected with these building Low Threshold Institutions for children and youngsters (NZDM further). These issues are clearly arranged into chapters which represent legislative fixing of NZDM, its rules and standards. A history of NZDM which has been developed in the Czech Republic dynamically since the 90s to a present form is a part of another chapter. Principles of NZDM, inner rules of provided services, employees and their personal dispositions, education and ethical norms are also describes, as well as services and activities of NZDM which are mainly of advisory and preventive character. The last chapter deals with a target group, which is affected by inner factors primarily developmental psychology of potential clients and outer factors which are socialization ones. A research is based on a qualitative approach where a point of view of the target group on NZDM Srdíčko Jiloro was found out with the aid of data fixing. Another points of interest was employees´ point of view, their professional perception of provided services. Last but not least, subjective view of NZDM from some clients´ parents was put into the research, too. The first aim of the thesis was to find out whether and which relevance the services of NZDM Srdíčko Jiloro have got for the clients. The second one was to identify how the work with clients is going on (e.g. contact work, work with educational situations, motivational dialogues and work with drug themes). Under the terms of an empirical thesis part are introduced data which were gathered into following results NZDM Srdíčko Jiloro has got its own irreplaceable role in the area of Okružní, but the clients are not aware of the fact that NZDM has got any influence on them. They do not use any other alternatives for spending their free time. There are 40 clients and only 2 social workers every day. Clients do not talk about their problems, they say they do not need help. Advantages are that social workers learn with them, help them with their homework, etc. They are also aware of using of leisure time activities and workshops. Social workers and information in files and records of services and activities prove that clients have got problems. These are mostly very grave and that is another reason why Okružní has got its important role. Social workers provide especially consulting, information and situational service, preventive and educational programmes, work with close relatives, etc. Professionals in NZDM and Rehabilitation and Activation Service Sasanka work with whole families and they try to offer complex support and help. Social workers guide clients through their childhood and maturing, they are becoming their guides and mentors, they lead them to positive changes and have got mainly socialization and educative effect. Work with the clients in Okružní is more hectic than in other NZDMs. I think it is primarily because the social workers want to offer services to a maximal number of clients but with the lack of employees and time. Leisure time activities are going on in an ordinary way, but work with children and youngsters in a social unacceptable area needs specific professional and human attitudes and approaches. Because of poor personal sources are social workers forced to a negative trend provide services rather in a quantitative than in a qualitative way.
Keywords:
client; Gypsy; Low-threshold facility for children and youth; social exclusion; social work.; klient; Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (NZDM); Rom; sociální exkluze; sociální práce Citation: LEVÁ, Monika. Služby Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Srdíčko - Jiloro z pohledu cílové skupiny. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/43231