Original title:
Studenti oboru Speciální pedagogika - vychovatelství a jejich dobrovolnické aktivity
Translated title:
Students of Special Pedagogy - Tutorship and their Voluntary Activities
Authors:
MISAŘOVÁ, Romana Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na studenty oboru Speciální pedagogiky Vychovatelství, na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, a jejich dobrovolnické aktivity. V úvodu teoretické části je charakterizována altruistická činnost, dobrovolnictví a stručný historický kontext. Pak už se blíže věnuji konkrétním formám a oblastem dobrovolnictví. Také se zabývám přímo dobrovolníkem, kdo se nejčastěji dobrovolníkem stává, jaké důvody k dobrovolnické činnosti je přivádí a co pro ně může být přínosem. Dále zmiňuje neziskový sektor, který je podstatnou součástí společnosti a ve kterém jsou dobrovolníci důležitou složkou. Jak s dobrovolníky pracovat učí organizace národní dobrovolnické centrum Hestia, na které navazují dobrovolnická centra a organizace. Pro každou organizaci je dobré vědět, jak dobrovolníky získat. Kromě letáků, inzerátů a různých náborových akcí mohou v dnešní době využít i internet, který dnešní studenti velmi dobře ovládají. Měli by studenty informovat o své činnost a nabídnout jim možnost aktivit, na kterých se mohou podílet. Nábor a péči o dobrovolníky má koordinátor dobrovolníků. Každé dobrovolnické centrum má svou pestrou nabídku programů, která se v každém kraji liší. Dobrovolnické programy se od sebe rozlišují cílovou skupinou, zaměřením a náplní Teoretická část uvádí některé z organizací, kde se mohou dobrovolníci realizovat. Jednou z organizací, která má své sídlo i v Českých Budějovicích je ADRA, která se o své dobrovolníky stará všestranně a dlouhodobě. Další stručně popsanou organizací je Člověk v tísni. Je to organizace, která je založená na vlastní iniciativě zaměstnanců a dobrovolníků. Jako další organizaci, která nabízí široko paletu možností je Charita České republiky. Dobrovolní při projevení zájmu o vykonávání dobrovolnické činnosti projdou vstupním pohovorem, vyplnění dotazníku a dalšími náležitostmi. Mezi nejznámější programy dobrovolnických center patří Program Pět P, který je preventivního charakteru. Kromě tohoto programu jsou v bakalářské práci pro příklad uvedeny i další dobrovolnické programy, kde se nejen studenti, ale i další lidé, mohou realizovat. Protože mladí lidé chtějí získat nové zkušenosti a něco nového poznat, jsou zde uvedeny i programy, které dobrovolníkům nabízí i zahraniční zkušenost. V poslední části je stručně popsán obor Speciální pedagogika vychovatelství, osobnost pedagoga. Příklady konkrétních akcí, které podporovala Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity. Cílem praktické části je zjistit, jakým aktivitám, v jaké formě a v jakém počtu se studenti oboru Speciální pedagogika vychovatelství věnují dobrovolnickým aktivitám. Dalším cílem pak popsat důvody, které studenty vedly k tomu, že se věnují dobrovolnictví. Pro naplnění cíle jsem zvolila kvantitativní výzkum, konkrétně metodu dotazování, technikou dotazníku, který byl rozdán respondentům v tištěné formě. Výzkumný soubor tvořilo 114 respondentů denního studia. V následující kapitole jsou výsledky pro lepší přehlednost interpretovány formou grafů a tabulek. Zjištěné výsledky ukazují, že dobrovolnické činnosti se věnuje méně než polovina dotazovaných studentů. Mezi časté důvody, které studenty přivádí k dobrovolnické činnosti, patří získávání nových zkušeností a smysluplné trávení volného času. Nejvíce se realizují ve zdravotně sociální oblasti. Respondenti dávají přednost kromě příležitostného zapojení i zapojení dlouhodobému. Nejčastěji získávají zkušenosti při činnostech jako je práce s klientem přímo v organizaci, pomoc při organizování akcí a tvorbě volnočasových aktivit. Jelikož mým cílem bylo zjistit, z jakého důvodu se dobrovolníci pro dobrovolnictví rozhodli, zajímalo mě také, co bylo důvodem k tomu, že respondenti dobrovolnickou činnost nevykonávají. Nejčastějším důvodem bylo, že dávají přednost práci za finanční odměnu a že nemají dostatek informací.This bachelor thesis is concerned with volunteering activities of students of Special Education at the Faculty of Health and Social Studies, University of South Bohemia, České Budějovice. The introductory theoretical part describes the concept of altruistic activities, volunteering and their brief historical context. Later it focuses closely on more specific forms and areas of volunteering the personality and characteristics of a volunteer, his or her motivations and benefits. The non-profit sector is mentioned as a relevant part of our society in which volunteers are an all-important element. Specifically it describes the activities of a volunteer centre Hestia; eg. Which methods are being used to address individuals willing to participate in volunteering activities? Leaflets, handouts and recruitment operations are a suitable way of raising awareness as well as the use of nowadays very popular Internet and various social platforms. Young people and students are in this way informed about recent activities and offers for cooperation. A volunteer coordinator is usually in charge of recruitment. Each volunteer centre has a unique offer of programs that usually vary by area. They also have different target groups, different goals and methods of fulfilling those goals. The theoretical part deals with specific organisations, which allow volunteers to participate in their own desired ways. One such organisation residing in České Budějovice is ADRA; a centre which values and cares about its volunteers. People in need (Člověk v tísni) is yet another briefly mentioned organisation that runs on the initiative and passion of its volunteers and employees. Charita České Republiky (Charity of the Czech Republic) offers a wide variety of activities for people truly interested in volunteering. These individuals must, among other things, pass an interview and fill in a form. One of the well-known volunteer centre programs is the preventive Pět P Program (The Five P's Program) it is mentioned in the thesis among other programs of volunteering not only for students, but for anyone interested. International programs and programs abroad are listed as well, especially for young people who often crave new experiences. The last part of this study describes briefly the field of Special Education and the character of a pedagogue. Examples of specific activities that were directly supported by the Faculty of Health of the University of South Bohemia are given. The aim of this study is to determine which specific volunteering activities were most sought by the students of Special Education. Furthermore the study analyses the student's motives for participating in volunteering programmes. A quantitative research was used to fulfil this goal, specifically the use of printed questionnaires handed out to respondents. The research set consisted of 114 full time study respondents. Next chapter presents results in the form of charts and diagrams. These result show that less than 50% of respondent students participate in some form of volunteer activity. Their motivations range from a sole desire to gain new experiences to a wish to spend their leisure time in a meaningful way. Their volunteering activities are both short and long term and they in general prefer to get involved in health and social areas; they prefer working directly with clients in organisations or assisting with organising different types of leisure time activities and entertainment. The aim of this study was not only to identify the different reasons and motives behind volunteering participation, but also why some respondents choose not to participate. The most frequent reason appeared to be lack of sufficient information and a preference to invest one's free time in financially profitable activities. Less than 50% of respondents stated they would like to do some sort of volunteering activity in the future, namely to work with children or in health and social areas.
Keywords:
areas of volunteering; motivation; student; volunteer activity; volunteering; dobrovolnická činnost; dobrovolnictví; motivace; oblasti dobrovolnictví student Citation: MISAŘOVÁ, Romana. Studenti oboru Speciální pedagogika - vychovatelství a jejich dobrovolnické aktivity. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/43102