Original title:
Fyzioterapeutické postupy ovlivňující plochonoží a jejich další vliv na posturu u dětí předškolního věku
Translated title:
Physiotherapy procedures affecting flat foot and their another effect on posture in preschool children
Authors:
BOČANOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá vztahem mezi plochonožím a celkovou posturou u dětí předškolního věku. Noha je důležitý orgán pro správnou funkci celého pohybového aparátu. Zajišťuje především stoj a lokomoci člověka. Díky receptorům, uloženým ve strukturách nohy, získává CNS informace o okolním prostředí. Pokud je její funkce narušena, dochází vlivem dlouhých svalových řetězců k ovlivnění ostatních segmentů těla. Jedna z častých deformit je plochá noha, která se vyznačuje snížením nebo vymizením podélné nožní klenby. Nožní klenba je základem pro správnou funkci nohy. Vytváří ji tři opěrné body, do jejich středu spadá těžiště člověka. Cílem této bakalářské práce bylo využít stimulaci plosky a použít cviky, pomocí kterých dojde ke zlepšení postavení nožní klenby u dětí předškolního věku. Cvičební jednotka byla zvolena individuálně pro každého pacienta. Obsahovala většinou cviky s prvkem hry, aby děti dokázaly udržet pozornost během terapie. Cviky jsem zvolila nejen na oblast plosky, ale také dynamické cviky, při kterých dochází k zapojení celého pohybového aparátu. Dalším cílem bylo zmapování dopadu plochých nohou na celkové držení těla. Oblast nohy je velmi důležitá pro celý pohybový aparát svým propojením s vyššími etážemi přes svalové řetězce. V teoretické části této práce jsou vyjádřeny informace o dané problematice. První část obsahuje pojednání o anatomii nohy a také o její kineziologii. Rovněž jsou zde vyjádřeny základní funkce nohy. Značný oddíl teoretické stránky tvoří nožní klenba a její dysfunkce. Je zde definována nejčastější deformita nožní klenby, plochá noha. Poslední téma teoretické části se zabývá vztahem mezi plochonožím a posturou. Praktická část byla zpracována kvalitativním výzkumem formou kazuistik. Výzkumný soubor byl tvořen třemi pacienty - dva chlapci ve věku 4 roky a 5 let, jedna dívka ve věku 6 let. Terapie probíhala 12 týdnů, kdy děti denně cvičily pod dohledem instruovaných rodičů. Během první a poslední terapie jsem provedla vstupní a výstupní hodnocení, jehož součástí je objektivní hodnocení plosky pomocí otisků. Terapii jsem nastavila individuálně dle potřeb každého pacienta. Z výsledků této bakalářské práce lze posoudit, že při terapii ploché nohy můžeme ovlivnit celý pohybový aparát. U všech pacientů jsou po třech měsících viditelné změny nejen v oblasti plosky, ale také v oblasti trupu. Z tohoto důvodu by oblast nohy neměla být přehlížena. This thesis deals with the relationship between the flat foot and overall posture in preschool children. The foot is an important organ for the proper functioning of the entire musculoskeletal system. It mainly provides the standing and the human locomotion. Thanks to receptors ,stored in structures legs CNS (central nervous system) , it obtains information about the surrounding environment. If its function is impaired, occurs due to long muscle chains affecting other body segments. One of the most frequent deformity is flat foot, which is characterized by a reduction or disappearance of the longitudinal arch of the foot. The arches of the foot are essential for the proper function of the foot. It creates three footholds, into their centre of gravity falls man. The aim of this work is to use the stimulation of the soles and use exercises through which will improve the position of the foot arch in preschool children. The exercise unit was chosen individually for each patient. It contained mostly exercises with the element of games that children were able to hold their attention during therapy. The exercises I chose are not only on the soles, but also on the dynamic exercises, involving the participation of the entire musculoskeletal system. Another aim is to map the impact of flat feet in overall posture. The area of the leg is very important for the entire musculoskeletal system its links with higher tiers through the muscular chain. In the theoretical part of this work is presented information about the issue. The first part contains a discussion of foot anatomy and her kinesiology . There are also expressed basic functions of the legs. A significant section of the theoretical site composes arches of the foot and its dysfunction.The most common deformity which is defined here is a deformity of the foot arch, flat foot. The last topic of theoretical part deals with the relationship between flat feet and posture. The practical part was prepared by qualitative research in the form of case studies. The research group consisted of three patients - two boys aged 4 and 5 years, one girl aged 6 years. Therapy took place for 12 weeks where children practiced daily under supervised instructed parents. During the first and the last therapy I carried the input and output assessment, which includes an objective evaluation of the slab using fingerprints. The therapy I had set individually according to the needs of each patient. The results of this work can be assessed that the therapy of the flat foot we can affect the entire musculoskeletal system. In all patients after three months are visible changes not only in the slab, but also in the torso area. For this reason, the area of the feet should not be overlooked.
Keywords:
a flat foot; a physiotherapy; a plantogram; a posture; the arches of the foot; fyzioterapie; nožní klenba; plantogram; plochá noha; postura Citation: BOČANOVÁ, Lucie. Fyzioterapeutické postupy ovlivňující plochonoží a jejich další vliv na posturu u dětí předškolního věku. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/43006