Original title:
Práva a postavení pacientů v rámci zásahu zdravotnické záchranné služby
Translated title:
Patient's status and rights during emergency medical services
Authors:
ZRŮSTOVÁ, Simona Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Každého pacienta je nutné považovat za jedinečný subjekt a respektovat jeho práva. To vyžaduje individuální přístup zdravotnických záchranářů. Ti by měli klientovi poskytnout pocit bezpečí, jistotu pomoci a brát ohled na to, že pacient je vystaven stresu, který může změnit jeho chování. S tím se musí zdravotnický záchranář vyrovnat,nenechat se ovlivnit, umět předcházet konfliktům a chovat se podle pravidel zdravotnické etiky. Cíli této práce bylo zmapovat úroveň znalostí pacientů v oblasti svých práv a zjistit jejich názor na přístup a chování zdravotnických záchranářů při zásahu zdravotnické záchranné služby. Znalostmi zdravotnických záchranářů o právech pacientů a jejich dodržování se zabývá třetí stanovený cíl bakalářské práce. Byly stanoveny tři výzkumné otázky. Zda je právní informovanost pacientů týkající se zásahu zdravotnické záchranné služby dostatečná a jak pacienti hodnotí přístup a chování zdravotnických záchranářů při zásahu zdravotnické záchranné služby. Ke třetímu cíli byla stanovena výzkumná otázka: jaký je názor zdravotnických záchranářů na dodržování práv pacientů v přednemocniční neodkladné péči. V teoretické části bakalářské práce jsem se zaměřila na vysvětlení základních pojmů problematiky zdravotnické etiky, její historie a vývoje. Nejpodstatnější částí práce je etika urgentní medicíny a problematika práv pacientů v přednemocniční neodkladné péči. Práce dále pojednává o etických dilematech,které zdravotničtí záchranáři během svých výjezdů řeší a neméně důležitou oblastí jsou rozebraná jednotlivá práva pacientů včetně zákonných norem, které je upravují. Výzkumnou část tvoří rozhovory se dvěma skupinami respondentů: osmi zdravotnickými záchranáři Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje a osmi pacienty, kteří využili jejich služeb. Byla použita kvalitativní výzkumná strategie. Rozhovory byly zaznamenány na diktafon a následně zpracovány do textu. Z výzkumu vyplynulo, že právní informovanost pacientů je nedostatečná. Na první pohled byli všichni pacienti s výjezdem zdravotnické záchranné služby spokojeni a neměli žádné námitky. Po cílených dotazech na dodržení jednotlivých pacientských práv jsem došla k závěru, že v některých případech nebylo dodrženo právo na soukromí a stud pacienta. Pacienti nebyli dostatečně informování o svém zdravotním stavu a výkonech, které zdravotničtí záchranáři prováděli. Žádný z dotazovaných zdravotnických záchranářů nedodržel právo pacienta znát jméno zdravotnického pracovníka, který ho ošetřuje. Sami zdravotničtí záchranáři se k problematice práv pacientů v přednemocniční neodkladné péči vyjádřili v tom smyslu, že se o jejich dodržování snaží, ale ne vždy to lze. O etickém kodexu Práv pacientů slyšeli, ale vyjmenování jeho obsahu jim činil problém. Jako nejčastější důvod pro nedodržování práv pacientů uváděli výjezdy k osobám pod vlivem alkoholu, drog nebo k pacientům s poruchami vědomí. Překvapivým výsledkem výzkumu bylo zjištění,že polovina dotazovaných zdravotnických záchranářů během své praxe použila vůči pacientovi násilí. Mezi skupiny pacientů, ke kterým jezdí respondenti výzkumu neradi, patří nejčastěji Romové, lidé bez domova a opakovaně volající pacienti. Bakalářská práce přispěje k lepší informovanosti zdravotnických záchranářů i laické veřejnosti o dodržování práv pacientů. Zdravotničtí záchranáři mohou využít postřehů pacientů a odstranit tak nedostatky, kterých se při svých výjezdech dopouštěli.It is necessary to consider each patient to be a unique entity and respect his or her rights. This position requires an individual approach of paramedics. They should give the client a sense of security, certainty of assistance and take into account the fact that the patient is exposed to stress, which can change his behaviour. The paramedic must cope with these facts, he cannot be influenced, he must know how to prevent conflicts and behave according to the rules of medical ethics. The aims of this thesis was to map out the level of knowledge of patients in the area of their rights, and to find out their views on the attitude and behaviour of the paramedics during an intervention of a medical rescue service. The third part of this bachelor thesis deals with the knowledge of paramedics in the area of the patients' rights and their observance of these rights. Three research questions were set up. Whether the legal awareness among patients regarding the intervention of medical rescue services is sufficient and how patients evaluate the attitude and behaviour of paramedics during the intervention. A research question was also set up for the third aim of this thesis: what is the point of view of paramedics on respecting the patients' rights during pre-hospital emergency care. In the theoretical part I focused on explaining of the basic concepts of the medical ethics issues, its history and development. The most important part of the thesis is the ethic of emergency medicine and the issues of the rights of patients during prehospital emergency care. The thesis also discusses the ethical dilemmas that paramedics deals with during their responses and an equally important area is focused on different patients' rights, including legal standards that modify them. The research part consists of interviews with two groups of respondents: eight paramedics of the Ambulance Service of Pardubice Region and eight patients who used their services. The research showed that the legal awareness of patients is inadequate. At first glance, all patients were satisfied with the intervention of the medical rescue service and had no objections. After targeted questions targeted on the compliance of individual patient's rights, I concluded that in some cases the right to privacy and dignity of the patient was not respected. The patients were not sufficiently informed about their health and procedures that paramedics performed. None of the interviewed paramedics complied the patient's right to know the name of the medical staff member who treated him. The paramedics themselves commented on the issue of the rights of patients during the pre-hospital emergency care in the sense that they try to comply these rights, but they had problems with is not always possible. They are aware of the ethical code of the rights of patients, but they had problems with telling its content. The most frequent reason for non-compliance of the rights of patients was reported in connection with responses to people under the influence of alcohol, drugs or to patients with disorders of consciousness. The surprising result of the research was the finding that half of the responding paramedics have used violence against a patient during their practice. Among the groups of patients, to whom the responding paramedics do not like to drive, are mostly Romani people, homeless people and repeatedly calling patients. This bachelor thesis will contribute to a better awareness of paramedics and the general public about the respecting the rights of patients. Paramedics can use the observations of patients and by that remove the deficiencies they have been committing during their responses.
Keywords:
lege artis; medical ethics; medical right; patient's rights; pre-hospital emergency care; lége artis; práva pacientů; přednemocniční neodkladná péče; zdravotnická etika; zdravotnické právo Citation: ZRŮSTOVÁ, Simona. Práva a postavení pacientů v rámci zásahu zdravotnické záchranné služby. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/42917