Original title:
Možnosti využití hudebního, dramatického a výtvarného umění ve výuce náboženství pro děti mladšího školního věku
Translated title:
The Possibilities of Using Music, Drama and Fine Arts in Religious Education for Children of Younger School Age
Authors:
MÁLOVÁ, Klára Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá možnostmi využití hudebního, dramatického a výtvarného umění ve výuce náboženství pro děti mladšího školního věku. V úvodu práce popisuje vývojově-psychologickou charakteristiku dítěte mladšího školního věku a rovněž vývoj dětské religiozity. Hlavní část práce je věnována jednotlivě hudebnímu, dramatickému a výtvarnému umění jako metodám pro vyvolání dětského zájmu o křesťanskou víru a jako cestě prohloubení náboženského prožívání metodou otevírání náboženské zkušenosti a symbolů. V rámci těchto témat je zmíněn i význam žalmů a ikon.This thesis deals with the possibilities of using music, drama and fine arts in religious education for children of younger school age. The introduction describes the developmental-psychological characteristics of younger school age, as well as the development of children's religiosity. The main part is respectively devoted to music, drama and fine art as methods for inducing children's interest in the Christian faith as a way to deepen their religious feelings by opening religious experience and symbols. Within these themes there is also mentioned the importance of Psalms and icons.
Keywords:
activating forms of teaching; drama in education; fine arts; music; religious experience; symbol; aktivizační formy výuky; dramatické umění; hudba; náboženská zkušenost; symbol; výtvarné umění Citation: MÁLOVÁ, Klára. Možnosti využití hudebního, dramatického a výtvarného umění ve výuce náboženství pro děti mladšího školního věku. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/40009