Original title:
Řetězové provádění na zámku ve Vrchotových Janovicích
Translated title:
Chain tour guiding in Vrchotovy Janovice chateau
Authors:
PETRÁŠOVÁ, Alena Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá projektem pro teenagery, který nese název Řetězové provádění. Od roku 1994 se každý rok uskutečňuje na zámku ve Vrchotových Janovicích. Typická je pro něj výměna rolí, která spočívá v tom, že skupina žáků se po krátké, ale intenzivní přípravě stane krátkodobě průvodci na zámku. Práce popisuje Řetězové provádění, jeho vznik, historické pozadí, vývoj, pedagogické prvky. Vymezuje jeho strukturu jako projektu, sestavuje cíle, popisuje přípravu, realizaci projektu, doprovodné materiály i hodnocení. Autor pracuje metodou historicko pedagogického bádání, čerpá z odborné literatury, provádí analýzu dokumentů a rozhovory s autory projektu. První dvě kapitoly popisují prvky, mezi které patří zážitková pedagogika, objektové učení, komunitní učení a oživená historie. Samostatná kapitola je věnována zámku a parku ve Vrchotových Janovicích. Poslední část práce tvoří vymezení Řetězového provádění jako projektu. The thesis is about a project for teenagers, called "Chain tour guiding". The project has been held in Vrchotovy Janovice every year since 1994. One of the typical features of this project is a role swap, the principle of which is a group of students becoming the tour guides in the chateau after a short but very intensive training session. The thesis describes in details the method of "Chain tour guiding", its origin, historical background, development and pedagogical segments. It establishes its structure as a project, forms the goals, methods of realising the project, concomitant materials and rating. The author (of the thesis) gains the information from methods of historical pedagogical research, draws the information from specialised literature, provides the documentation analyses and carries out the interviews with the authors of the original project. The first two chapters describe the elements which include experiential pedagogy, object learning, communal learning and revival history. There is an independent chapter dedicated to the Vrchotovy Janovice chateau and the surrounding park. The last part of the thesis defines the definition of "Chain touring" as a project.
Keywords:
Chain touring; chateau; project; teenager; Vrchotovy Janovice; projekt; teenager; Vrchotovy Janovice; zámek; Řetězové provádění Citation: PETRÁŠOVÁ, Alena. Řetězové provádění na zámku ve Vrchotových Janovicích. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/39587