Original title:
Porovnání vybraných kvalitativních ukazatelůtepelně opracovaných masných výrobků z různých distribučních sítí
Translated title:
Comparison of selected qualitative indicators of heat-treated meat products from various distribution networks
Authors:
TESAŘOVÁ, Ivana Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Masné výrobky patří do oblíbené skupiny konzumovaných potravin. Se zrušením státních norem po roce 1992 dochází k nárůstu distribuce produktů do obchodních sítí pod stejným označením, ale lišícím se složením. Na vybraných vzorcích tepelně opracovaných masných výrobků (20 výrobků, 17 výrobců) zakoupených v různých typech obchodů, byla provedena analýza obsahu základních složek a senzorické jakosti. Obsah základních složek (voda, tuk, sůl, bílkoviny, kolagen) byl laboratorně změřen pomocí přístroje NIRFLEX N 500, výsledky měření na hladině průkaznosti (p < 0,05) nebyly statisticky prokázány. Nejlépe byl hodnotiteli (6 osob) vyhodnocen vzorek skupiny junior od výrobce Fleischwaren Berger ze supermarketu Billa, nejhůře byl vyhodnocen vzorek skupiny kuřecí junior výrobce Schneider Masokombinát Plzeň ze supermarketu Albert. Meat products belong into a popular group of foodstuffs intended for human consumption. Upon cancellation of state standards after 1992 it was possible to register an increase in distribution of products into shopping networks under the same name but with different ingredients. An analysis of the content of basic ingredients and of the sensory quality was carried out on selected samples of heat-treated meat products (20 products, 17 producers) bought in various types of shops. The contents of basic ingredients (water, fat, salt, proteins, collagen) were measured in a laboratory with the help of the NIRFLEX N 500 instrument, and no results of measurement at the level of conclusiveness (p < 0.05) were statistically evidenced. The best evaluation was granted by the assessors (6 persons) to the sample of the "Junior" group from producer "Fleischwaren Berger" from the Billa supermarket, while the worst evaluation belonged to the sample of the "Chicken Junior" group from producer "Schneider Masokombinát Plzeň" from the Albert supermarket.
Keywords:
chemical analysis; meat products; quality; sensory analysis; chemická analýza; jakost; masné výrobky; senzorická analýza Citation: TESAŘOVÁ, Ivana. Porovnání vybraných kvalitativních ukazatelůtepelně opracovaných masných výrobků z různých distribučních sítí. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Fakulta zemědělská a technologická
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/37140