Original title:
Kresba lidské postavy u chlapců a dívek v mladším školním věku
Translated title:
Drawing the human figure of boys and girls at a younger age
Authors:
KARBANOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. V teorii je představen mladší školní věk a jednotlivé oblasti vývoje dítěte v tomto období jako je kognice, percepce, emoční a sociální vývoj, vývoj řeči, ale také morální vývoj, sebepojetí, sebevědomí, sebehodnocení. Hlouběji je dále popsán vývoj kresby jako takové, její význam a pohledy na ní od různých autorů. Také je popsán vývoj dětské kresby od nejútlejšího věku až po 4. třídu a dále. Praktická část je provedena formou smíšeného výzkumu, kdy autorka popisuje rozdíly v kresbě chlapců a dívek ze 4. tříd základní škol prostřednictvím stanovených kritérií. Tato cílová skupina byla zvolena díky její snadné dostupnosti. Praktická část popisuje výzkumný vzorek, cíle výzkumu, výzkumné otázky a blíže specifikuje kritéria, která si autorka sama určila a pomocí nichž zjišťuje odpovědi na tyto celkem čtyři výzkumné otázky. Dále praktická část popisuje průběh výzkumu a jeho výsledky. V závěru práce jsou shrnuté výsledky a polemika nad nimi. This Bachelor thesis is divided into a theoretical and applied part. Theory is introduced to elementary school age and individual areas of child development in this period, such as cognition, perception, emotional and social development, language development, but also moral development, self-esteem, self-confidence, self-esteem. Deeper is described further development drawings, as such, its importance, and looks at it from different authors. It also describes the development of children's drawings from early childhood through fourth grade and beyond. The practical part is implemented in the form of mixed research, the author discusses the differences in drawing boys and girls from 4th grade elementary schools through the established criteria. This target group was chosen because of its easy accessibility. The practical part describes the research sample, research objectives, research questions and further specifies the criteria that the author had identified themselves and by which finds answers to the following four research questions. Further practical part describes the process of research and its results. In conclusion, the results are summarized and the controversy over them.
Keywords:
differences in drawing boys and girls; drawing the human figure; drawings development; school age; test drawings of human figures.; kresba lidské postavy; mladší školní věk; rozdíly v kresbě chlapců a dívek; test kresby lidské postavy; vývoj kresby Citation: KARBANOVÁ, Lucie. Kresba lidské postavy u chlapců a dívek v mladším školním věku. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/41033