Original title:
Podpora autonomní morálky jako prevence podvádění ve škole
Translated title:
Supporting of autonomous morality as a precaution against cheating at school
Authors:
VOSTŘELOVÁ, Hana Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Podpora autonomní morálky jako prevence podvádění ve škole" se zabývá jevem podvádění ve školách. Hlavním cílem práce je podrobněji prozkoumat problematiku podvádění ve školách z pohledu studentů katolické střední školy. Téma podvádění ve školách je v České republice minimálně zmapováno a dosud nebyla provedena žádná systematická studie, která by se věnovala právě podvádění na církevních školách. Tato práce si klade za cíl zjistit, zda se příčiny školního podvádění a studentské nečestnosti liší na církevních a ostatních školách, a jestliže ano, v čem tyto rozdíly spočívají. Práce je tvořena dvěma částmi. Teoretická část zahrnuje témata týkající se středních škol, církevních středních škol, vývoje osobnosti v období adolescence a třídního kontextu jako ukazatele postojů ke školnímu podvádění. Pro provedení výzkumu byla zvolena kvalitativní metoda a výzkumný vzorek tvořilo 27 osob. Výsledky polostrukturovaných rozhovorů ohniskových skupin jsou shrnuty v závěrečné části práce. Záměrem tohoto výzkumu bylo určit možnou motivaci k podvádění a celkový pohled studentů na tento jev. Tento výčet jistě nebude rozsáhlý, ale může být podnětný pro školské zaměstnance či pro širokou veřejnost.Bachelor´s thesis "Supporting of autonomous morality as a precaution against cheating at school" deals with the phenomenon of academic cheating. The main goal of this work is to take a close look at the issue of academic cheating from the perspective of students of particular catholic high school. Academic cheating has been relatively little charted in the Czech Republic, there are no studies on cheating at religious schools. The thesis aims at examining of motivation to cheating on religious and others schools and targets to compare them with respect to their possible reasons. The thesis consists of two parts. The theoretical part contains topics such as high schools, church high schools, adolescent stage of life and personality in classroom context as predictors of attitudes about high school cheating. For the research was chosen qualitative research method. 27 subjects participated in the research. Results of semi-structured focus group interviews are summarized in the conclusive part. The purpose of this research was to find out possible motivation of cheating as well as students overall view on this phenomenon. This list will not certainly be extensive. It may be beneficial to workers in the field of education, but also to general public.
Keywords:
academic cheating; high school students; prevention; prevence; studenti střední školy; školní podvádění Citation: VOSTŘELOVÁ, Hana. Podpora autonomní morálky jako prevence podvádění ve škole. České Budějovice, 2015. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36992