Original title:
Intuitívne riadenie ziskovosti na priklade vyroby huslí v 17. st.
Translated title:
Intuitive profit management on the example of violin making in the 17th century
Authors:
Ficová, Jaroslava ; Wagner, Jaroslav (advisor) ; Stránský, Jakub (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Práca sa zameriava na analýzu výrobného procesu výroby huslí v Taliansku v 17. storočí z hľadiska finálneho výkonu, výnosov a nákladov a prepojenie myšlienkových princípov moderných metód riadenia ziskovosti s intuitívne uplatňovanými praktikami majstrov husliarov v spomínanom období. Prvá kapitola práce pojednáva o hlavných znakoch remeselnej výroby a jej dopadu na vlastnosti výkonu, ďalej o podmienkach rozvoja odvetvia husliarstva, postavení skúmaných majstrov a ich pozície na trhu. Druhá kapitola dáva dôraz na výnosovú stránku riadenia ziskovosti. Popisuje postupy, ktorými bola riadená cena výkonu, zaoberá sa myšlienkou ziskového zákazníka a aplikuje moderné teórie konkurenčnej výhody na vtedajšie praktiky výrobcov. Posledná kapitola bližšie rozoberá náklady spojené s výrobou huslí v skúmanej dobe, skúma ich vecnú podstatu, závislosť na produkcii a snaží sa prepojiť moderné postupy riadenia nákladov s racionálnymi rozhodnutiami v rámci ich intuitívneho riadenia majstrami husliarmi v 17. století.Práce se zaměřuje na analýzu výrobního procesu výroby houslí v Itálii v 17. století z hlediska finálního výkonu, výnosů a nákladů a propojení myšlenkových principů moderních metod řízení ziskovosti s intuitivně uplatňovanými praktikami mistrů houslařů v tomhle období. První kapitola práce pojednává o hlavních znacích řemeslné výroby a jejich dopadu na vlastnosti výkonu, dále o podmínkách rozvoje odvětví houslařství, postavení zkoumaných mistrů a jejich postavení na trhu. Druhá kapitola dává důraz na výnosovou stránku řízení ziskovosti. Popisuje postupy, kterými byla řízená cena výkonu, zaobírá se myšlenkou ziskového zákazníka a aplikuje moderní teorie konkurenční výhody na tehdejší praktiky výrobců. Poslední kapitola blíže rozebírá náklady spojené s výrobou houslí v tehdejší době, zkoumá jejich věcnou podstatu, závislost na produkci a snaží se propojit moderní postupy řízení nákladů s racionálními rozhodnutími v rámci jejich intuitivního řízení mistry houslaři v 17. století.This paper focuses on the analysis of the violin production in Italy in the 17th century from the final product, revenue and costs point of view. It also tries to connect the logical basis of modern theories on profit management to the methods intuitively applied by the violin makers of that time. The first chapter is concerned with the general features of craft production, its impact on the product, expansion of the violin making industry, examined violin makers and their position on the violin market. Second chapter puts emphasis on the revenue side of profit management. It describes the methods by which the price of the product was managed, talks about the profitable customer theory and applies the new competitive advantage theory on the methods of old violin makers. The last chapter analyzes costs resulting from violin production of that time, their characteristics and tries to link modern methods of cost management to the rational decisions within the scope of the intuitive cost management demands of the violin maker in the 17th century.
Keywords:
methods of intuitive quality and profit management; modern cost management theories; profit management; violin making in the 17th century; intuitivní postupy řízení výroby houslí; moderní přístupy řízení nákladů; řízení kvality; řízení ziskovosti
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/22608