Original title:
Řešení a tvoření úloh (nejen v přípravě učitelů)
Translated title:
Problem solving and problem posing (not only in teacher training)
Authors:
Hošpesová, A. ; Tichá, Marie Document type: Papers Conference/Event: Dva dny s didaktikou matematiky 2014, Praha (CZ), 2014-02-13 / 2014-02-14
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Řešení úloh můžeme podpořit tak, že řešitelé úlohy také tvoří. V příspěvku jsou ukázány různé možnosti tvoření úloh (k danému výpočtu, se zadanými údaji nebo výsledkem, určené struktury) a jejich ilustrace pomocí úloh vytvořených studenty učitelství. Je naznačeno, že tvoření úloh lze chápat jako cíl vzdělávání, vzdělávací a diagnostický prostředek a také jako zdroj motivace.Problem solving we can support by problem posing. The paper shows the different possibilities of problem posing (to a given calculation, to the given data or results, to given structure) and their illustrations through problems posed by students and teachers. It is outlined that problem posing can be understood as a goal of education, training and diagnostic tool and as a source of motivation.
Keywords:
problem posing; problem solving; structure of problem Project no.: GA14-01417S (CEP) Funding provider: GA ČR Host item entry: Dva dny s didaktikou matematiky 2014, ISBN 978-80-7290-801-1
Institution: Institute of Mathematics AS ČR
(web)
Document availability information: Fulltext is available at the institute of the Academy of Sciences. Original record: http://hdl.handle.net/11104/0244498