Original title:
Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v alternativních školách
Translated title:
Integration of pupils with special educational needs in alternative schools
Authors:
PÁTKOVÁ, Hana Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřená na problematiku integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do alternativních škol, poukazuje na klady a zápory při jejich vzdělávání. V teoretické části jsou podrobněji vysvětleny pojmy související se specifickou poruchou učení ADHD a mentální retardací. Je zde charakterizována integrace a inkluze dětí s tímto postižením a jejich spolupráce s pedagogickým asistentem. V závěru teoretické části jsou uvedeny principy waldorfské pedagogiky, je zde ucelený přehled o filozofii, výchově a vzdělávání žáků na waldorfských školách. Praktická část se zaměřuje na specifika vzdělávacího procesu ve waldorfské škole a na začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky. V rámci kvalitativního výzkumu jsou zpracované případové studie integrovaných dětí a provedena analýza jejich odborné dokumentace. Zúčastněným pozorováním a spoluprací s nimi je zdokumentováno jejich dosavadní vzdělávání a posouzena vhodnost zařazení těchto dětí do alternativní školy. This thesis is focused on the integration of pupils with special educational needs into alternative schools, points out the pros and cons for their education. In the theoretical part are explained in more detail the concepts related to specific learning disorder ADHD and mental retardation. There is characterized by the integration and inclusion of children with this disability and their cooperation with educational assistant. In the end of the given principles of the Waldorf, here is a comprehensive overview of the philosophy, education of pupils at the Waldorf schools. The practical part focuses on the specifics of the educational process at the Waldorf School and the inclusion of children with special educational needs into teaching. In qualitative research, the case study of integrated children and analyzed their professional documentation. Interested observing and working with them is documented their previous education and assessed the appropriateness of including these children to alternative schools.
Keywords:
ADHD specific learning disability; education; inclusion; mental disability; teaching assistant; Waldorf education; inkluze; integrace; mentální postižení; pedagogický asistent; specifická porucha učení ADHD; vzdělávání; waldorfská pedagogika Citation: PÁTKOVÁ, Hana. Integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v alternativních školách. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36295