Original title:
Vodní režim rostlin jako výukové téma v badatelsky orientovaném vyučování na gymnáziu
Translated title:
Water regime of plants as a learning topic in inquiry-based education at grammar school
Authors:
BEZPALCOVÁ, Eva Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukovou prezentaci pro studenty gymnázií podle principů badatelsky orientovaného vyučování využitelnou v rámci výuky tématického celku "Vodní režim rostlin", aplikovat ji ve výuce a zařadit tak badatelsky orientované vyučování do výuky fyziologie rostlin na gymnáziu. Byl proveden srovnávací průzkum ve třech paralelních třídách 1. ročníku gymnázia, kterého se zúčastnilo celkem 90 studentů. Na základě sestaveného didaktického testu byla porovnána úroveň znalostí u studentů, kteří absolvovali výuku podle výukové prezentace doplněné pracovním listem a u studentů, kteří absolvovali výuku téhož učiva formou frontální výuky bez využití této prezentace. Cílem didaktického výzkumu bylo zjistit, zda má badatelsky orientovaná výuka vliv na úroveň získaných znalostí a zda vede k jejich trvalejšímu uchování. Zjištěné výsledky byly statisticky vyhodnoceny a přehledně zpracovány do tabulek a grafů. The aim of the diploma thesis was to create educational presentation for grammar school students according to the inquiry-based education principles and used in the classroom for teaching the thematic unit Water regime of plants, its application in teaching process and inclusion of inquiry-based education into plant physiology lessons at grammar school. A comparative survey which included 90 students was carried out in three first grade parallel classes. The level of students´knowledge was compared on a basis of the achievement test some students attended lessons including educational presentation completed with a worksheet, other students attended lessons providing the same topic in a way of frontal teaching and without the presentation. The goal of this research was to find out if inquiry-based education affects the level of acquired knowledge and if it leads to its permanent preservation. The results were statistically evaluated and clearly classified into tables and graphs.
Keywords:
achievement test; educational presentation; frontal teaching; inquiry-based education; worksheet; badatelsky orientovaná výuka; didaktický test; frontální výuka; pracovní list; výuková metoda; výuková prezentace Citation: BEZPALCOVÁ, Eva. Vodní režim rostlin jako výukové téma v badatelsky orientovaném vyučování na gymnáziu. České Budějovice, 2015. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26938