Original title:
Alternativy a nové cesty kostýmního výtvarnictví
Translated title:
Alternative and new ways of costume design
Authors:
Rybáková, Simona ; MATÁSEK, Petr (advisor) ; PTÁČKOVÁ, Věra (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce se snaží ukázat kostýmní výtvarnictví jako zásadní umělecký obor současnosti, který ve své emancipační snaze překračuje hranici umění užitého, pouhé dekorace. Zachycuje některá jeho specifika a přesahy do jednotlivých oblastí umění a otevírá kapitoly, které jsem považovala ve vztahu k tématu za signifikantní. Linie práce prochází od profesního pohledu aktivního kostýmního výtvarníka přes zkušenost pedagogickou, až po kurátorsky organizační. Tedy na základě původního odborného vzdělání s akcentem především na výtvarný způsob vyjadřování s nadstavbou praxe a empirie, posiluje tento základ o teoreticko analitickou schopnost. Ta je dokumentována především rozsáhlou reflexí výstavy Extremní kostým na PQ 2011. Důležitá linie práce je slovník pojmů, který je velmi proměnlivý a v neustálém vývoji. Převažující tendence je nacházet takové termíny, které jsou sdělné obecně a mohou i laikům pomoci porozumět oboru, který je pro veřejnost velmi atraktivní, najde li se vhodná forma a způsob prezentace. Vedle pojmů, i nová témata reflektující kostým a jeho vývoj ve vzájemných vztazích jako např.: kostým jako performance, nahota jako (a) kostým, událost (event) a akt oblékání, instalace a kostým, světlo a kostým, technologie a kostým, doplňují tento pohled.Témat, které se během šesti let postupně otevřely je mnoho a někdy souvisí zdánlivě. Některé sahají do oblastí, které se navzájem propojují a ovlivňují. Proto jsou příklady vybraných postupů někdy používány opakovaně, v komparativní, nebo ilustrativní roli. Celou prací v hlavní linii prostupuje především hledání nových cest, postupů a materiálů v tvorbě kostýmu a jeho emancipace. Vedle toho neméně důležitá role kostýmu v etapě akční scénografie a její ozvuky stejně jako postmoderna 80.let, která je zásadním východiskem ve směřování mé vlastní tvorby. V kontrastu k určité přebujelosti a hypertrofovanosti této tvorby stojí koncepty neokázalého kostýmu, zachycující také malý výsek specifika tvorby filmové.Módní přehlídka jako show se všemi složkami dramatického díla ? performance se dotýká i témat konzumních a sociologických a s tím spojená remodelace a recyklace kostýmu, která má blízkou souvislost s ekonomickým a ekologickým aspektem.S emancipační snahou souvisí prezentace oboru směrem k veřejnosti, formou výstav, akcí a workshopů a jeho dokumentace pro budoucnost. Technologický boom v kostýmní tvorbě je zaznamenán především skrze světelný kostým a wearables a s tím související výzkum materiálů a práce realizátorů výtvarných ideí tvůrců.Nedílnou součástí je i slovník alternativních materiálů používaných v kostýmní tvorbě a rozsáhlá bibliografieThis work is aiming to show costume designing as an essential artistic field of today which surpasses limits of applied arts or mere decoration in an effort of emancipation.It talks about the specific characteristics of this field and how it surpasses into other domains and it opens chapters which I deemed significant to my topic. The text outlines my professional career as costume designer to my pedagogic and finally to my organisational curator?s experience. I describe how I enrich the basic practical and empirical education with an emphasis on the artistic way of expression with more theoretical and analytical abilities. The latter is documented mainly with the exhibition ?Extreme costume? in PQ 2011.An important part is the vocabulary of some rather technical terms; it is very liquid and constantly changing. Predominant tendency is to find terms commonly revealing to help the lay audience understand a discipline which can be attractive when a suitable form and presentation is used. Besides the language it is also new topics reflecting costume and its development such as; costume as performance, nudity as/and costume, event and an act of wearing a dress, installation and costume, light and costume, technology and costume which complete the perspective. The number of themes which emerged in the last 6 years is high and sometimes they are connected only seemingly. Some are entering disciplines which are interconnected and influence each other mutually. Therefore some examples of work process are used repeatedly in a comparative or illustrative role.Throughout the whole work the search is for new paths, techniques and materials for costume design and its emancipation. Next to this stands no less important role of costume as a part of action scenography as well as the postmodernism of 1980?s which is a significant starting point of my own work. In contrast to certain excessiveness stands the concept of unpretentious costume completed with specifics of film costume designing.Fashion show as a show with all the aspects of a dramatic piece/performance considers consumer and sociological topics and can be linked to reshaping and costume recycling which closely relates to economic and ecologic aspects too.Emancipation effort is joined with its presentation in public in the form of exhibitions, events, workshops and its documentation for the future. The technological ?boom? occurred especially with the emerge of light costume and ?wearables? as well as the research for materials and the work of realizers on creative ideas of the artists. An inseparable part is a dictionary of alternative materials used in costume designing and a extensive bibliography.
Keywords:
divadelní kostýmy; kostýmní tvorba; kostýmní výtvarnictví; materiálové technologie; materiály
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8280