Original title:
Vývoj interpretačních hudebních škol od 18. st. po současnost - lesní roh v Čechách, Německu a Francii
Translated title:
Development of the interpretative musical schools from 18th century- French Horn in Bohemia, Germany , France
Authors:
Švadlenková, Jana ; DIVOKÝ, Zdeněk (advisor) ; PETRÁŠ, Miroslav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V mé práci se zabývám vývojem hudebních metodik pro lesní roh. Zkoumám původní prameny a rozebírám význámné metodiky od Domnicha, Duvernoy, Fröhlicha, Farkase a Kauckého. Uvádím úspěšné pedagogické odobnosti. Přeložila jsem dosud v českém jazyce nevydané materiály a tím vytvořila přehled již zapomenutých a pro interprety vzácných příruček. Následuje porovnání kapitol z vybraných škol, se základnímy atributy hry. Zmapovala jsem způsob dnešní výuky na prestižních hudebních školách ve Francii, Německu a Praze. Vytvořila jsem soupis vydaných škol, etud a metodik pro lesní roh, dostupných v Evropě.My work deals with the development of methodologies for French horn. I present the original sources and analyze importatnt methodist like Domnich, Duvernoy, Fröhlich, Farkas and Kaucký. Moreocer, I mention successful personalities of pedagogy . I translated materials that have not been published in Czech language yet and thereby created an overview of already forgotten and for hornplayers important books. Than, chapters from selected schools are compared with basic attributes of hornplaying. I mapped the methods of conterporary teaching at prestigious music schools in France, Germany and Prague. I created a list of issued schools, etudes and methodologies for French Horn wich available in Europe.
Keywords:
18. stol.; dějiny hudby; Francie; hudba; hudební interpretace; hudební školy; lesní roh; Německo; Čechy (Česko)
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8274