Original title:
F. Chopin: Sonáta No. 3 op. 58 h-moll
Translated title:
F. Chopin: Sonata No. 3 op. 58 h-moll
Authors:
Goto, Eri ; KLÁNSKÝ, Ivan (advisor) ; KASÍK, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tématem předložené bakalářské práce je klavírní Sonáta č. 3 h-moll op. 58 skladatele Fryderyka kChopina. Práci jsem rozdělila do tří kapitol, ve kterých zkoumám, co je pro interpretaci Sonáty důležité. Zabývám se otázkou, co chtěl skladatel Chopin vyjádřit, jaký byl jeho záměr, a na základě jeho výroků také představou tónu, který Chopin požadoval. První kapitola se věnuje životopisu a Chopinovi jako skladateli, klavíristovi a pedagogovi. Druhá kapitola se zabývá metodikou, kterou Chopin sám vytvořil, a která je patrně při skutečné interpretaci Sonáty nezbytná. Ve třetí kapitole porovnávám tři různé edice této skladby a na základě poznatků z předchozích dvou apitol se zamýšlím nad tím, jak by bylo vhodné Sonátu interpretovat.The topic of this bachelor thesis is piano Sonata No. 3 in b-minor op. 58 by the Polish composer Fryderyk Chopin. This thesis is divided into three chapters in which I examine what is important for the interpretation of the Sonata. I deal with the question what Chopin intended to express, what his intention was, and based on Chopin´s statements "tone idea" that Chopin requested.Chapter 1 deals with Chopin´s biography and Chopin as a composer, pianist and teacher. Chapter 2 is about the methodics that Chopin himself created and that seems to be essential when interpreting this Sonata. In Chapter 3 I compare three different editions of the Sonata and based on findings from previous chapters I ponder how it is best to perform this Sonata.
Keywords:
Chopin, Fryderyk, 1810-1849; hudba; hudba pro klavír; hudební analýzy; hudební osobnosti; hudební tvorba; polská hudba; romantismus (hudba); skladatelé; sonáta
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8253