Original title:
Pedagogové a studenti na vlnách poetismu a surrealismu
Translated title:
On the waves of poetism and surrealism
Authors:
Razím, Daniel ; MARUŠÁK, Radek (advisor) ; PROVAZNÍK, Jaroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V bakalářské práci jsem se věnoval rozboru a porovnání dvou realizací svého projektu - literárně-dramatické dílny nazvané Na vlnách poetismu a surrealismu. Dílna vznikla za účelem seznámení účastníků se dvěma významnými literárními styly z období 20. a 30. let 20. století a s jejich historickým kontextem. Měla posloužit také jako zdroj inspirace k četbě a autorské tvorbě účastníků, kterými byli dospělí zájemci (převážně pedagogové) a studenti gymnázia. Skrze pedagogické pojetí dílny s využitím metod dramatické výchovy jsem se pokusil zmapovat možnosti a cíle, jimiž může dramatická výchova napomáhat k obohacení školní výuky (nejen) literatury a dějepisu.In my bachelor dissertation I have analyzed and compared two implementations of my project - literary-dramatic workshop, called On the waves of poetism and surrealism, arised for the purpose of explanation the participants with two important literary movements of the 1920´s and 1930´s and their historical context. It also should serve as a source of inspiration to reading and authorial creation of the participants, who were adult applicants (mostly teachers) and high school students. Through a pedagogical concept of the workshop with using the methods of Drama in Education I have tried too map the options and goals by which the Drama in Education can help to enrich the school education of (not only) the literature and history.
Keywords:
dramatická výchova; literární historie; poetismus; surrealismus (literatura); vyučovací předměty
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8240