Original title:
Významné školy hry na trubku a jejich přínos k řešení nátiskové problematiky
Translated title:
Significant school method for the trumpet and their contribution to solving the problems of trumpet playing
Authors:
Pačesová, Marie ; REJLEK, Vladimír (advisor) ; ROUČEK, Jaroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V této diplomové práci je zaznamenán souhrn významných metod pro hru na trubku společně s údaji o jejích autorech. V práci jsou popsány životy Jeana - Baptisty Arbana, Herberta Lincolna Clarka, Charlese Colina, Clauda Gordona a Jaroslava Koláře.
V další kapitole jsou popsány tři nejvýznamnější metodické knihy od autorů J. B. Arbana a H. L. Clarka a jsou detailněji rozebrány. V těchto rozborech jsou uvedeny názory autorů společně s podrobnými popisy a radami, které předávají studentovi pomocí cvičení. Tato cvičení se zaměřují na různé aspekty, spojené s hrou na trubku (technika, výdrž, správné dýchání).In this Master Thesis is reported a summary of the most important school methods for trumpet, together with details of their authors. There are described the lives of Jean - Baptiste Arban, Herbert Lincoln Clarke, Charles Colin, Claude Gordon and Jaroslav Kolar. The next chapter describes the three most important methodological books by J. B Arban and H. L. Clarke and these books are discussed in detail. In these analyzes are the views of the authors, together with detailed descriptions and tips which are transferred to student by exercises. These exercises are focused on different aspects which are associated with the trumpet playing. (technique, lips flexibilities, correct breathing).
Keywords:
hra na trubku; hudba; hudební pedagogika; hudební školy; metodika hry; nátisk; trubka
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8188