Název:
Švédský sborový fenomén.
Překlad názvu:
The swedish choral phenomenon.
Autoři:
Hájek, Michal ; KOUTNÍK, Tomáš (vedoucí práce) ; BRYCH, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Ve Švédsku existuje velký počet excelentních sborů a velký počet špičkových sborových acappellových skladeb. Amatérské sbory zde mnohdy zpívají na profesionální úrovni. Analýzou tohoto skandinávského fenoménu se zabývám v předkládané práci.První kapitola se obrací do historie. Zkoumám zde různé aspekty, které formovaly švédské sborové umění v 18. a 19. století. Ve duhé kapitole popisuji sborový vývoj ve 20.století, především pak působení sbormistra a pedagoga Erica Ericsona. Ve třetí kapitole se věnuji analýze samotného švédského sborového zvuku, připojuji i zvukové nahrávky. V poslední kapitole předkládám k nahlédnutí notové ukázky klíčových sborových kompozic. Ukazuje se, že současný skandinávský sborový fenomén je výsledkem dlouholetého vývoje a podílí se na něm mnoho faktorů historických, kulturních, čistě hudebních a sociologických.In Sweden there is a large amount of top-class choirs today as well as lots of excellent and demanding compositions for a cappella with professional ensembles. In my master thesis I analyse this interesing phenomenon. In the first chapter I take a look at the history. I examine various aspects which had formed Swedish choral art in the 18th and 19th centuries. In the second chapter I describe the development of the Swedish choral music in the 20th century, especially the activities of a famous choirmaster and teacher of music, Eric Ericson. In the third chapter I analyse the nature of the Swedish choral sound ( attaching also some recordings). In the last chapter I present a few excerpts from the scores of the crucial Swedish choral music pieces of the 20th century. It turns out that the Swedish choral miracle is the result of a long-time development and that numerous historical, cultural, musical and sociological aspects are involved.
Klíčová slova:
amatérské soubory; dirigenti; dirigování; hudba; hudební analýzy
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/8107