Original title:
Výuka lidových tanců na ZUŠ ve střední etapě vývoje
Translated title:
Teaching Folk dances at The Primary Art Schools in the intermediate period of progress
Authors:
Muric, Petr ; FRIČOVÁ, Marie (advisor) ; Velínská, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V této práci se primárně zaměřuji na výuku lidových tanců na ZUŠ ve střední etapě vývoje. Po krátkém ohlédnutí za historicky významným obdobím české lidové kultury doporučuji vhodnou literaturu, která pomůže pedagogům obohatit vyučovací hodiny lidového tance. Zabývám se rozdělením lidových písní a tanců podle regionů a tanečního folklóru podle etnografických oblastí. Charakterizuji principy lidového tance na ZUŠ, uvádím taneční látku pro dané ročníky ve střední etapě vývoje a metodický postup ve výuce jednotlivých tanců. V závěru práce se zabývám přístupem pedagoga k žákům se zřetelem na problematiku motivace a koncentrace v rámci výuky.In this thesis I am primarily focusing on teaching the Folk dances at the Primary Art Schools in the intermediate period of progress. After short hindsight to an important historical period of Czech foklish culture I recommend proper literature which helps teachers to upgrade the lessons of the Folk dance. I am dealing with an allocation of folk songs and dances according to the regions and dance folklore according to the ethnographic areas. I describe the principals of Folk dance as it is taught at the Primary Art Schools, I mention the dance subject matter for the classes in the intermediate period of progress and methodical order during the teaching of the particular dances. At the end of this thesis I describe the teacher´s attitude to the students with emphasis on the issues of the motivation and concentration during the education.
Keywords:
lidové tance; lidový tanec (problematika); tanec; taneční pedagogika; základní umělecké školy
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8105