Original title:
H.I.Biber: 8 houslových sonát z roku 1681
Translated title:
H.I.F.Biber: Eight sonats for violin from 1681
Authors:
Koplík, Pavel ; MESSIEREUR, Petr (advisor) ; ŠTRAUS, Ivan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Narodil jsem se v jednoduchých poměrech a prostředí moravské vesnice, kde ještě dnes žije mnoho z tradic minulosti. Jako houslista jsem se spolu se školní docházkou dostával do styku s živými tradicemi lidové hudby. Během studia na konzervatoři P. J. Vejvanovského v Kroměříži jsem s překvapením zjistil, že mnohé z toho, co jsem dělal intuitivně ve folklorních kapelách, je i součástí odkazu skladatelů raného baroka. Těchto významných osobností žilo v Kroměříži mnoho. Jednou z nich byl i Biber, s jehož sonátou jsem se seznámil z iniciativy mého pana profesora a zaujala mne natolik, že jsem se chtěl dozvědět více o tomto vynikajícím houslistovi a skladateli. Děkuji překladateli studie Guida Adlera, panu Jiřímu Chrásteckému, za výbornou a nezištnou pomoc.I was born in simple Moravian village where many traditions from the past still live today. As a violinist, while attending musical school I encountered the living traditions of folklore music. During my studies at the Conservatory in Kromeriz I found with astonishment that much of what I was doing intuitively in folklore music can be traced back to the heritage of early Baroque composers. Some of those important personalities lived in Kromeriz, too. One of them was Biber. His Sonata I was acquainted with - thanks to my professor - impressed me in such a way that I wanted to know more about this excellent violinist and composer. My thanks to the translator of Guido Adler´s study, Mr. Jiří Chrástecký for his excellent and selfless assistance.
Keywords:
Biber, Heinrich Ignaz Franz, 1644-1704; dějiny hudby; hudební analýzy; hudební tvorba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8091