Original title:
Baletní hudba Leopolda Koželuha
Translated title:
Ballet music of Leopold Koželuh
Authors:
Stratilová Urválková, Eva ; GREMLICOVÁ, Dorota (advisor) ; REITTEREROVÁ, Vlasta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o baletní hudbě Leopolda Koželuha a je zaměřena především na pětiaktový heroický balet La ritrovata Figlia di Ottone II., který měl premiéru 24. 2. 1794 v Kärntnerthor-Theater. Opisy a tisky tohoto baletu jsou dodnes značně rozšířené. Na základě dochovaného libreta a tisku kompletní klavírní verze baletu byla učiněna přibližná rekonstrukce děje podle Koželuhovy hudby. Analýza notového pramene odhalila značnou dramatičnost baletní hudby. Dalším cílem práce bylo prozkoumání historického pozadí vzniku libreta. Ukázalo se, že námět je z velké části založen na skutečných postavách, ale fiktivním ději. V jediném dosud známém pramenu (Ayrenhoff 1794) se dovídáme kusé informace o jevištní podobě vídeňské verze baletu. Menší pozornost je věnována dalším baletním dílům Koželuha, jako je tříaktový heriocký balet Telemach auf der Insel der Kalypso (1807).The diploma thesis deals with the ballet music of Leopold Koželuh, particularly with heroic ballet in five acts La ritrovata Figlia di Ottone II. The ballet was premiered on the 24th February 1794 at Kärntnerthor-Theater, Vienna. Copies of this ballet and prints are still widespread in many libraries in Europe. Based on the libretto and print of the complete ballet piano version the approximate reconstruction was made according to Koželuh music. The analysis revealed a significant source of musical drama ballet music. The historical background of the libretto was also explored. It revealed that the story is largely based on real characters, but a fictional storyline. The only currently known source (Ayrenoff 1794) tells us some information about the form of a stage version of the Vienna ballet. Less attention is paid to other Koželuh?s ballet, such as Telemach auf der Insel der Kalypso (1807), heroic ballet in three acts.
Keywords:
balet; baletní inscenace; hudební analýzy; Koželuh, Leopold, 1747-1818
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8082