Original title:
Pohyb v činohře a opeře - práce Roberta Wilsona
Translated title:
Movement in drama and opera - work of Robert Wilson
Authors:
Waidingerová, Andrea ; SOPROVÁ, Jana (advisor) ; HYVNAR, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Většina z nás se snaží tvořit představení v čistém stylu (pantomima, clownerie, groteska, fyzické divadlo, činohra, opera, muzikál, balet). Mě osobně více zajímá propojení stylů, a to Robert Wilson ve svých inscenacích dělá. Staví pohyb jako jeden ze základních sdělovacích prostředků. Pracuje ? stejně, jako pohybové divadlo - s obrazy, ale také s nadsázkou a s velkou stylizací, která je pohybovému divadlu blízká. Tato diplomová práce se věnuje pohybovému divadlu a jeho vztahu k ostatním složkám divadla. Dále se tato diplomová práce zabývá tím, jak se všemi divadelními elementy nakládá Robert Wilson, co tímto propojením na jevišti vytváří a jak jeho tvorba působí na diváky.Most of us try to do performance in pure style (mime, drama, clownerie, slap stick, physical theatre, opera, musical, ballet). I am interested in mixing of these styles. Robert Wilson works this way. For him movement is one of the basic means of communication. He works ? as mime theatre does ? with images (pictures). He works with hyperbole and big stylization, that is close to mime theatre. This thesis is interested in mime theatre or theatre of movement and its relation to other elements of theatre. The thesis also deals with the work of Robert Wilson and tries to show the interaction of the elements he uses for the stage image. A how he touches the audience with his work.
Keywords:
divadlo; pohybové divadlo; rytmus; scénografie; tanec; taneční umění; Wilson, Robert, 1941-; zvuk
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8051