Original title:
Hry a říkadla pro předškolní taneční výchovu
Translated title:
Games and Rhymes fro pre-school and dance Education
Authors:
Bartlová, Michaela ; FRIČOVÁ, Marie (advisor) ; RÁKOSNÍKOVÁ, Jiřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tato práce zprostředkovává ucelený pohled na lidové tradice, zvyky, hry, písně a básně se zaměřením na předškolní výchovu a výchovu v 1. a 2. třídách základních škol. Celá práce je rozdělená na čtyři období, a to na jaro, léto, podzim a zimu. V každém období jsou vysvětleny základní tradice a zvyky, dále pak ukázky básní a písní nejčastěji z knihy Karla Plicky Český rok. Na konci každého období jsou uvedeny hry, které se v tomto období hrály. Některé hry nejsou lidové, ale i přesto jsou do práce zařazeny, protože jsou nejvíce rozšířené a známé. U mnoha her jsou sepsány moje poznatky a praktická doporučení anebo různé herní úpravy.The bachelor thesis mediates a comprehensive view of folk traditions, customs, games, songs and poems with a special focus on motion education in the preschool period and the following first two years at primary schools. The work is divided according to four seasons ? spring, summer, autumn and winter. For each season the basic folk traditions and customs are described, as well as poems and songs, particularly those listed in the collection Czech Year by Karel Plicka. At the end of each section a range of games is indicated that tend to be played throughout the particular season. Folk games constitute the essential part in here as they are the most widespread and popular for education of children in the Czech environment. In case of the majority of games, the own practical insight of the author is provided resulting in a set of teaching recommendations and adaptations of the original games.
Keywords:
tanec; taneční hry; taneční pedagogika
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8014