Original title:
Vztah dramatického textu a jevištního díla
Translated title:
Relation between dramatic text and inscenation
Authors:
Kryzová, Lucie ; ULLRICHOVÁ, Daria (advisor) ; HANČIL, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Lucie Kryzová se ve své práci zabývá problematikou vztahu dramatického textu a jevištního díla. Práce je rozdělena do dvou částí ? teoretické a praktické. V teoretické části nejprve definuje používané pojmy. Zabývá se zásadními teoriemi české divadelní vědy (dílem Jiřího Veltruského a Otakara Zicha). Následně zkoumá, kdy vzniká kontroverzní vztah mezi dramatickým textem a výsledným jevištním tvarem, zabývá se režijním apriorismem a zkoumá otázku stylizace u vizualizovaného divadla. Druhá část práce má poněkud osobnější tón a pojednává o osobních zkušenostech autorky. Lucie se snaží aplikovat své závěry z první teoretické části na vlastní tvorbu. Popisuje šest semestrů bakalářského studia oboru režie-dramaturgie.Lucie Kryzová in her thesis addresses the issue of the relation between dramatic text and inscenation. The work is divided into two parts ? theoretical and practical. Firstly, used terminology is defined in the theoretical part. The author deals with crucial theories of Czech theater science (Jiří Veltruský and Otakar Zich?s work). Subsequently, she explores when a controversial relation between dramatic text and scenic piece is created, addresses the directors? apriorism and investigates the question of stylization of visualized theater. The second part has rather personal touch as it deals with author?s personal experience. Lucie tries to apply the findings from the theoretical part in her own work. She describes six semesters of her undergraduate studies of Directory-Dramaturgy.
Keywords:
divadelní inscenace; dramatické texty; jevištní ztrvárnění; režijní koncepce; stylizace
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/8001