Original title:
Zvuková dramaturgie rozhlasové hry.
Translated title:
Sound Dramaturgy of radio Drama.
Authors:
Mikyška, Tomáš ; PINKAS, Martin (advisor) ; ZIKMUND, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Ve své práci se co možná nejkomplexněji zabývám jednou z nejdůležitějších oblastí přípravy a realizace rozhlasové hry - její zvukovou dramaturgií. V první části systematizuji tvůrčí materiál. Zaměřuji se přitom zejména na jeho formotvorný a významový potenciál v díle. Dále se pak věnuji aplikaci získaných poznatků při samotné realizaci rozhlasové hry. Ve zvukové dramaturgii rozlišuji přitom dvě hlavní fáze: fázi výstavby časové linie díla a fázi výstavby zvukového obrazu. Své dílčí závěry průběžně doplňuji o příklady z praxe, přičemž dávám prostor i úvahám o možných směrech dalšího vývoje. Prací se zároveň snažím reagovat na dosavadní absenci odborného teoretického textu s tímto zaměřením v českém prostředí.This thesis is dealt with one of the most important domain in preparatory and production works of radio drama - sound dramaturgy. In the first part I systemize sound material from the point of view of creativity focusing on its formative and semantic potential. Then I apply the previous findings considering the radio drama production itself. I distinguish two phase of sound-dramaturge`s work: phase of timeline construction and phase of building up the sound scene. There are many practical examples illustrating my partial conclusions in the thesis as well as contemplations of next radio drama sound dramaturgy development. I suppose this thesis will be a contribution for radio drama theory in the Czech area.
Keywords:
akustika; dramaturgie; zvuková dramaturgie; zvuková tvorba
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7974