Original title:
Analýza konkurenceschopnosti společnosti OVb Allfinanz, a.s.
Translated title:
Analysis of the competitiveness of OVB Allfinanz, a.s.
Authors:
HOMOLKOVÁ, Petra Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem mé bakalářské práce je analyzovat danou pozici na trhu mnou vybraného podniku, navrhnout případná zlepšení jeho postavení na trhu a analyzovat jeho konkurenční prostředí. Vybrala jsem si společnost OVB Allfinanz, a.s., která působí na českém trhu už 44 let. Má práce se skládá ze dvou částí. V první části popisuji teoretické poznatky, které se týkají strategického řízení a analýzy, vysvětlení pojmů konkurence, konkurenceschopnosti a dalších souvisejících výrazů jako jsou: Generické konkurenční strategie, SWOT analýza a Porterův model konkurenčních sil. Ve druhé části své práce jsem se zaměřila na vypracování analýzy SWOT a Porterova modelu. Také jsem se zaměřila na analýzu konkurentů v oblasti pojišťovacích zprostředkovatelů. Výsledky se zakládají na informacích získaných z dotazníkového šetření. Dále jsem použila metodu řízeného rozhovoru s úspěšnou oblastní vedoucí skupiny ProfiFP a tím jsem získala nejen důvěryhodné informace o společnosti, ale také jsem mohla využít svých pracovních zkušeností pro OVB Allfinanz, a.s., pro kterou jsem pracovala více jak rok a půl. Ze získaných dat jsem společnosti navrhla případná zlepšení.The goal of my work is to analyze the market position selected company and suggest improvement in its market position and to analyze its competitive environment. I chose the company OVB Allfinanz a.s., which operates on the Czech market for 44 years. My work consists of two parts. The first part describes the theoretical knowledge concerning strategic management and analysis, explanation of terms of competition, competitiveness and other related terms such as: generic competitive strategies, SWOT analysis and Porter's model of competitive forces. In the second part I will focus on the SWOT analysis and Porter model. I also focused on the analysis of competitors in the field of insurance brokers. The results are based on information obtained from the questionnaire survey. I also used the method of controlled interviews with successful regional group leader ProfiFP and thus I gained not only credible information about the company, but I could use my experience, when I am working for OVB. From the obtained data I proposed possible improvements for company .
Keywords:
analysis; competitive advantage; competitiveness; competitors; differentiation.; generic competitive strategy; improvement strategy; low levels of publicity; personal approach; personal selling; questionnaire survey; strategic management; strategy; substitution; analýza; diferenciace.; dotazníkové šetření; generické konkurenční strategie; konkurenceschopnost; konkurenti; konkurenční výhoda; nízká úroveň propagace; osobní prodej; osobní přístup; strategické řízení; strategie; strategie zlepšení; substituce Citation: HOMOLKOVÁ, Petra. Analýza konkurenceschopnosti společnosti OVb Allfinanz, a.s.. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33696