Název:
Specifika edukačního procesu u pacientů podstupujících plánovaný operační výkon ruky
Překlad názvu:
Specifics of the educational process in patients undergoing elective hand surgery.
Autoři:
VORÁČOVÁ, Radka Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je zmapování edukačního procesu u ambulantních pacientů podstupujících plánovaný zákrok ruky z důvodu syndromu karpálního tunelu nebo skákavého prstu a vytvoření funkčního edukačního materiálu vedoucího ke změně vědomostí a dovedností u těchto pacientů, který mohou sestry ve své praxi využít. K dosažení cílů byly stanoveny tři výzkumné otázky: 1. Jak probíhá edukační proces pacienta před operačním zákrokem ruky? 2. Jak je pacient edukován o pooperačním režimu? 3. Jakým způsobem je realizována edukační činnost u pacientů podstupující operační zákrok ruky? Takto nastavený výzkumný záměr směřoval ke kvalitativnímu šetření. Rámcově bylo výzkumné šetření rozvrženo do dvou fází, jejichž výsledky shrnuje praktická část. První fáze byla zaměřena na sledování odborného cíle a uskutečnilo se během ní 20 hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s pacienty, kteří podstoupili plánovaný ambulantní zákrok ruky. Toto šetření bylo doplněné o přímé strukturované pozorování zaměřené na sestry při edukační činnosti. Pozorování se zúčastnilo celkem šest sester. Ve druhé fázi byl na základě získaných výsledků vypracován edukační materiál, který použily sestry po předchozí instruktáži ve své praxi. Tento materiál je představován edukačními kartami a mapou péče pro daná onemocnění. Účinnost tohoto materiálu při edukaci byla následně ověřena dalšími stejně vedenými polostrukturovanými rozhovory se šesti pacienty. Výsledky tohoto šetření ukázaly, že na pracovištích, kde respondenti podstoupili operační zákrok, byl edukační proces výrazně eliminován a pro jeho realizaci sestry neměly vyhovující podmínky, především časové a prostorové. V edukačním procesu sestry využívaly monologické výukové metody. Chyběly metody názorně demonstrační a dovednostně praktické. Sestry nepoužívaly k edukaci didaktické pomůcky, které mohou edukaci zefektivnit. Výsledky této práce mohou pomoci ozřejmit edukační realitu v ambulancích a zaměřit pozornost i na tento, často v odborné literatuře opomíjený sektor. The object of this work is to chart an educational process of ambulant patients undergoing a planned arm surgery due to carpal tunnel syndrome or trigger finger and creating a functional educational material that leads to a change of knowledge and skills of those patients and that can be used by nurses during their work. The three questions to achieve the objectives were: 1) How does the educational process of the patient look like before arm surgery? 2) How is the patient educated on post-operative regime? 3) How are the educational activities implemented in patients undergoing arm surgery? The research project was aimed to the qualitative investigation. Generally the research survey was structured into two phases, the results are summarized in the practical part. The first phase was focused on observation of professional object and depth semi-structured interviews with patients who underwent an arm surgery were made. This survey was supplemented by direct structured observation of nurses in the process of educational activities. Six nurses were altogether involved in the survey. In the second phase, the educational material based on the obtained results, was made for the nurses to use during their work. This material includes educational cards and maps of care instructions for given diseases. Effectivnes of this material was subsequently verified by more semi-structured interviews with six patiens. The results of the survey showed that in the workplace where the respondents underwent the surgery, the educatinal process was singificantly eliminated and for its realization the nurses did not have satisfactory conditions, especially time and spatil conditions. During the educatinal process the nurses were using monologues teaching methods. Demonstration and practical methods were missing. Nurses were not using teaching aids that can make the educatinal process more effective. The results of this work can elucidate the educational reality in surgeries and focus attention on this sector, often neglected in expert literature.
Klíčová slova:
ambulantní péče; edukace; skákavý prst; syndrom karpálního tunelu; ambulant care; carpal tunnel syndrome; education; trigger finger Citace: VORÁČOVÁ, Radka. Specifika edukačního procesu u pacientů podstupujících plánovaný operační výkon ruky. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/35963