Original title:
Faktory oblíbenosti učitele u pubescentů
Translated title:
Factors in the popularity of teachers with pubescents
Authors:
KURKOVÁ, Veronika Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Faktory oblíbenosti učitele u pubescentů" má teoreticko-empirický charakter. Cílem diplomové práce je zmapovat faktory oblíbenosti učitele druhého stupně základní školy u pubescentů metodou dotazníku vlastní konstrukce. Teoretická část je zaměřena na učitele a období dospívání. V první části jsou vymezeny pojmy jako učitel, osobnost učitele, typologie a autorita učitele. Dále jsou blíže popsány pedagogické kompetence. Druhá část je převážně věnována charakteristice pubescenta z pohledu tělesného, emocionálního, kognitivního a sociálního vývoje. Praktická část je založena na kvantitativním výzkumu. Jsou zde stanoveny cíle a předpoklady výzkumu. Dotazníkového šetření se zúčastnili žáci třech základních škol v Českých Budějovicích. Výsledky výzkumu jsou doplněny tabulkami a grafy. V závěru jsou ověřeny předpoklady a shrnuty získané poznatky o oblíbenosti učitele u pubescentů. This thesis 'Factors in the popularity of teachers with pubescents' has theoretical and empirical character. The aim of the thesis is to examine factors in the popularity of teachers with pubescents in the second grade of elementary schools by the method of questionnaire. Theoretical part is focused on teachers and the period of adolescence. In the first part there are explained terms like teacher, teacher's personality, typology and authority of teachers. Further there are closely explained pedagogical competences. The second part is mostly focused on pubescent characteristics from the perspective of physical, emotional, cognitive and social development. Practical part is based on quantitative research. The aims and assumptions of research are stated in this part. Questionnaire survey is based on answers of students of three elementary schools in České Budějovice. Results of research are accompanied by tables and graphs. Assumptions are verified in conclusion as well as summarized findings of teachers' popularity with pubescents.
Keywords:
adolescence; authority; competences of teacher; personal and professional competences; pubescence; teacher; teacher's personality; typology of teacher; adolescence; autorita; kompetence učitele; osobnost učitele; osobnostní a profesní kompetence; pubescence; typologie učitele; učitel Citation: KURKOVÁ, Veronika. Faktory oblíbenosti učitele u pubescentů. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/39603