Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Využitelnost geocachingu ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ (s praktickou ukázkou při výuce místního regionu Dačicko)
Original title:
Využitelnost geocachingu ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ (s praktickou ukázkou při výuce místního regionu Dačicko)
Translated title:
The usability of Geocaching in junior-high school geography classes (with a practical demonstration in a Dačicko region lesson)
Authors:
DVOŘÁK, Jan Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem využitelnosti hry geocaching ve výuce zeměpisu na 2. stupni základní školy (ZŠ). Hlavním cílem je vytvoření návrhů, jakými lze hru geocaching zapojit do výuky zeměpisu na ZŠ, s praktickými ukázkami při výuce místního regionu Dačicko. Nedílnou součástí práce je analýza pojednávající o stavu keší v ORP Dačice a jejich využitelnosti v rámci navrhovaných výukových aktivit. Teoretická část práce je zaměřena na základní geografickou charakteristiku zájmového regionu a základní principy a pravidla hry geocaching. Zároveň jsou zmiňovány možnosti výuky učiva o místním regionu prostřednictvím hry geocaching. Výsledné návrhy vlastních výukových aktivit jsou zpracovány ve formě pracovních listů, které jsou plně aplikovatelné do výuky a autorem odzkoušené v praxi na ZŠ Dačice.This thesis deals with the usability of the Geocaching activity in the tuition of junior-high school (JHS) geography. The main objective is to create suggestions for integrating Geocaching into the JHS geography lessons, with demonstrations within a Dačicko region lesson. Included in the thesis, there is an analysis of caches located in the surroundings of the city of Dačice and the usability of these caches for teaching. The theoretical part of the thesis deals with the basic characterization of the region of interest and with the basic principles and rules of the Geocaching activity. As well, the possibilities of teaching curriculum dealing with the region by means of the Geocaching activity are mentioned. The resultant suggestions for teaching activities are processed into work sheets which can be completely integrated into the lesson and were tested by the author in practice at the JHS in Dačice.
Keywords:
Dačice; Geocaching; Geography; junior-high school geography; local region; 2 stupeň ZŠ; Dačice; geocaching; místní region; zeměpis Citation: DVOŘÁK, Jan. Využitelnost geocachingu ve výuce zeměpisu na 2. stupni ZŠ (s praktickou ukázkou při výuce místního regionu Dačicko). České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36203