Original title:
Integrace dítěte s těžkou dysfázií a dysartrií do 1.třídy běžné ZŠ
Translated title:
Integration of the child with serious dysphasia and dysarthria in the first grade of the common primary school
Authors:
MAREŠOVÁ, Jiřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou vývojové dysfázie a dysartrie, jejich příčinami, projevy a integrací dítěte s touto vadou do 1. třídy běžné základní školy. Popisuje jednotlivé jazykové roviny řeči teoreticky i prakticky. Zaměřuje se na zjištění úrovně motoriky u konkrétního žáka na počátku a na konci školního roku. Porovnává přijetí žáka ostatními dětmi ve třídě a zjišťuje jeho postavení v kolektivu. Mapuje názory rodičů na integraci žáka se speciálními potřebami.This thesis deals with the issue of developmental dysphasia and dysarthria, their causes and manifestations, and the integration of children with this disadvantage into the first grade of common elementary school. It describes single language levels both in theoretical and in practical ways. It focuses on finding the level of motorics in a particular pupil at the beginning and at the end of a school year. It compares his/her reception by other children in the class and explores his/her position in the group of schoolmates. The thesis also surveys parents' opinion on the integration of a pupil with special needs.
Keywords:
Communication; developmental dysphasia; dysarthria; integration; language; motorics; sociogram; dysartrie; integrace; Komunikace; motorika; sociogram; vývojová dysfázie; řeč Citation: MAREŠOVÁ, Jiřina. Integrace dítěte s těžkou dysfázií a dysartrií do 1.třídy běžné ZŠ. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33339