Název:
Rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce na 2. stupni základních škol (ve vztahu k rozvoji čtenářských dovedností v mateřském jazyce)
Překlad názvu:
Developing Reading Skills in English in Lower Secondary School Pupils (in relation to the development of reading skills in their mother tongue)
Autoři:
PARÝZKOVÁ, Michaela Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce s názvem Rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce na 2. stupni základních škol (ve vztahu k rozvoji čtenářských dovedností v mateřském jazyce) se zaměřuje na možné způsoby rozvoje čtenářských dovedností v hodinách anglického a českého jazyka prostřednictvím učebnic na druhém stupni základních škol. Teoretická část se zabývá teorií čtenářských dovedností v rámci čtenářské gramotnosti, vymezením pojmů čtení s porozuměním, čtenářský záměr či čtenářská strategie. Dále se tato část věnuje rozvoji čtenářských dovedností na základě typologie metod a předkládá typy úloh, které jejich rozvoj usnadňují. V závěru teoretické části jsou uvedeny dva mezinárodní výzkumy, výzkum PISA a PIRLS, které testují úroveň čtenářských dovedností patnáctiletých žáků. Součástí praktické části je popis typů textů, otázek a dovedností vyskytujících se v testech PISA, z nichž jsem vycházela během analýzy jednotlivých textů, úloh a jimi rozvíjených dovedností v učebnicích českého a anglického jazyka pro 8. ročník základní školy. Cílem práce je prostřednictvím analýzy textů a úloh ve zvolených učebnicích anglického a českého jazyka pro 8. ročník ZŠ zjistit, zda dochází k rozvoji čtenářských dovedností testovaných výzkumem PISA a zda dochází k cílenému propojování čtenářských dovedností v českém a v anglickém jazyce, za předpokladu, že víme, že čtenářské dovednosti v mateřském jazyce a v cizím jazyce jsou spolu úzce spjaty, že žák, který je dobrým čtenářem v mateřském jazyce, si přenáší své čtenářské dovednosti i do jazyka cílového. The diploma thesis Developing Reading Skills in English in Lower Secondary School Pupils (in relation to the development of reading skills in their mother tongue) is focused on the possible ways how to develop reading skills in English and Czech language teaching by means of the coursebooks which are used at lower secondary schools. In the theoretical part there is a description of the reading skills in terms of reading literacy from the theoretical point of view. There is also a description of different kinds of reading strategies and reading purposes. These two aspects lead to reading with comprehension, which is one of the most important part of reading literacy in both languages. There are also described several types of methods and exercises that lead to development of reading skills. At the end of the theoretical part there are mentioned two types of international studies PISA (Programme for International Student Assessment) and PIRLS. PISA assesses three key areas of knowledge and skills: reading, mathematical and science literacy in 15-year-old students. In the practical part there is a description of several types of texts, questions and reading skills that are included in the PISA study. I used the discriptions when analyzing texts, questions and reading skills in the coursebooks for the particular class. The main aim of this diploma thesis is to discover if it is possible to use the contents of the real coursebooks used in the eighth grade at lower secondary schools for developing reading skills that are examined in PISA and if the same techniques are used for developing reading skills in both languages if we know that it is possible and even reading in the foreign language is easier when we can transfer our reading skills from one language to another.
Klíčová slova:
Rámcový vzdělávací program.; typologie otázek; typologie textů; typologie čtenářských dovedností; výzkum PISA; Čtenářská gramotnost; čtenářská dovednost; čtenářská strategie; čtenářský záměr; čtení s porozuměním; Reading literacy; reading purpose; reading skill; reading strategy; reading with comprehension; the Framework Educational Programme.; the PISA study; typology of texts; typology of questions; typology of reading skills Citace: PARÝZKOVÁ, Michaela. Rozvoj čtenářských dovedností v anglickém jazyce na 2. stupni základních škol (ve vztahu k rozvoji čtenářských dovedností v mateřském jazyce). České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/26936