Original title:
Terénní výuka ekologické problematiky na gymnáziu s využitím badatelsky orientovaného vyučování
Translated title:
Inquiry-based education, constructivism, ecology, model tasks
Authors:
KUCHAŘOVÁ, Petra Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci byly navrženy úlohy pro terénní výuku ekologické problematiky s využitím badatelsky orientovaného vyučování. Pro modelové úlohy bylo zvoleno šest stěžejních témat, a to problematika společenstva mravenců a jejich role v ekosystémech, mezidruhových vztahů mezi organismy, potravních vztahů mezi organismy, adaptace živočichů v závislosti na prostředí, adaptace na různé potravní niky a oběh vody v přírodě.This thesis brings a set of tasks dealing with ecological problematics. These tasks that are addressed to students of secondary schools were conditioned for field teaching and learning with using of inquiry based education. Six key themes were chosen for development of mentioned tasks: ant communities and their role in ecosystems, interspecific relationships between organisms, food relationships within organisms, adaptation of animals to their environment, adaptation to different feeding niches, and circulation of water in nature.
Keywords:
constructivism; ecology; Inquiry-based education; model tasks; badatelsky orientované vyučování; ekologie; konstruktivismus; modelové úlohy Citation: KUCHAŘOVÁ, Petra. Terénní výuka ekologické problematiky na gymnáziu s využitím badatelsky orientovaného vyučování. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/22152