Original title:
Umění propagandy. K roli normalizační a porevoluční ideologie v kultuře.
Translated title:
The Art of Propaganda. The Role of Ideology in the Era of Czechoslovak Normalization and Post-Communist Culture.
Authors:
NACHLINGER, David Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomant se bude ve své práci zabývat problematikou vztahu mezi propagandou a uměním, nastíní jeho teoretické uchopení a analyzuje nástroje vtiskování ideologie do kulturní produkce. Komparaci normalizační a porevoluční kultury (zejména v oblasti filmové tvorby) bude směřovat nejen odlišnostem, ale i ke shodným rysům, překračujícím hranice propagandistických diskursů konkrétního reţimu, a tudíţ i k univerzálním projevům úsilí o manipulaci a formování názorů a myšlení recipientů.This thesis focuses on issue of relationship between propaganda and art. At first, the relationship is theoretically outlined and then tools of ideology imprinting into cultural production are analyzed. There is a comparison between Era of Czechoslovak Normalization and Post-communism (mainly in movie production). The results of the comparison are differences and similarities in which general manifestations of manipulation efforts, formation of opinion and mind of recipients can be seen.
Keywords:
art; propaganda; propaganda; umění Citation: NACHLINGER, David. Umění propagandy. K roli normalizační a porevoluční ideologie v kultuře.. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/31058