Original title:
Koncept prostoru v Krysaři Viktora Dyka a ve filmovém zpracování F. A. Brabce
Translated title:
Concept of Space in Krysař of Viktor Dyk and in the Film Adaptation of F. A. Brabec
Authors:
GRÁFOVÁ, Klára Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této bakalářské práce je koncept prostoru v novele Krysař Viktora Dyka a ve filmu F. A. Brabce. Kromě obecného pojednání o prostoru v románu a následné interpretace těchto prvků v konkrétních dílech práce sleduje také iniciaci a její proměnu v novele a ve filmu. Dále práce zpracovává charakteristiku hlavních postav, která s touto problematikou úzce souvisí. Dále se práce také věnuje zásadním rozdílům v čase i prostředí, mimo jiné tedy porovnává také bájné město Hammeln a zdánlivě důvěrně známou Prahu a její současnost jako zajímavý protiklad ke starému příběhu. Ke zpracování těchto témat v práci mi pomohly hlavně publikace spisovatelky a literární teoretičky Daniely Hodrové, která se ve své vědecké práci zabývá velice srozumitelně zejména topologií a iniciací, a protože právě v novele Viktora Dyka se tyto prvky velice hojně vyskytují, je zajímavé je interpretovat. Je zároveň zřejmé, že rozdíly mezi novelou a filmem F. A. Brabce jsou v těchto souvislostech velice zásadní. K zamyšlení se nad tajemností Prahy mě inspirovala další odborná publikace; Magická Praha italského spisovatele Angela Marie Ripellina. Práce tedy shrnuje topologické prvky, zamýšlí se nad prostorem města a veškerými tajemnými místy v novele i ve filmu a porovnává je. Stejným způsobem zkoumá také iniciační prvky. Vždy první část kapitoly je tedy teoretická, pojednává o topologii a iniciaci obecně, druhá část je pak praktická, tedy interpretační. Závěr poté tyto rozdíly mezi oběma zpracováními shrnuje pomocí nabytých topologických a iniciačních vědomostí.The theme of this thesis is the concept of space in the amendment Krysař by Viktor Dyk and film by F. A. Brabec . In addition to a general discussion of the topic of space in the novel and subsequent interpretation of these elements in specific parts of the work also traces the initiation and its transformation in the novel and the film . In addition to these major problems of work processes the characteristics of the main characters. There are is also fundamental differences in time and environment, among others, thus also compares the fabled city Hammeln a seemingly familiar city Prague and its present value as opposed to the old story. To handle these themes at work helped me to find publications by writer and literary theorist Daniela Hodrová whom scientific work deals very comprehensively in particular topology and initiations, and because in the amendment Viktor Dyk these elements are very abundant, it is interesting to interpret. It is also clear that the differences between the novel and the movie by F. A. Brabec in these contexts very essential. To reflect on the mystery of Prague inspired me more professional publications; Magická Praha of italian writer Angela Maria Ripellino. The work thus summarizes the topological elements, considers the space of the city and all the mysterious places in the novel and film, and compares them. In the same way also examines the initiator elements. Always the first part of the chapter is a theoretical, discusses the topology and initiation in general, the two treatments summarizes acquired using topological and initiating knowledge.
Keywords:
concept of space; F. A. Brabec; Krysař; Viktor Dyk; F. A. Brabec; koncept prostoru; Krysař; Viktor Dyk Citation: GRÁFOVÁ, Klára. Koncept prostoru v Krysaři Viktora Dyka a ve filmovém zpracování F. A. Brabce. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/30271