Název:
Sociální aspekty spotřebitelství jako fenoménu dnešní doby
Překlad názvu:
Social aspects of consumerism as a phenomenon of the present time
Autoři:
MAJEROVÁ, Aneta Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce nese název Sociální aspekty spotřebitelství jako fenoménu dnešní doby. Teoretická část práce je členěna do pěti kapitol. Úvodní kapitola je koncipována jako určitý teoretický rámec celé práce. Pojednává proto o hédonismu jako o výchozí filozofii a teoretické koncepci spotřební mentality a dále o historicko-kulturním kontextu vývoje spotřební společnosti. Druhá kapitola je věnována terminologickému vymezení spotřebitelství a jsou zde specifikovány pojmy jako spotřební společnost, konzumerismus aj. Třetí kapitola se zaměřuje na aspekty spotřebního chování z hlediska marketingu, tedy na kulturní vlivy, osobnostní determinanty spotřebitelů a vliv reklamy. Sociálním aspektům spotřebního chování, které v této práci představují hlavní předmět zkoumání, je vyhrazena čtvrtá kapitola. V poslední kapitole se věnuji negativním jevům spojených se spotřební společností, kde se dotýkám problematiky environmentalismu v kontextu spotřební společnosti, uvádím novodobé formy závislosti (oniománie, shopaholismus) a v závěru se zamýšlím nad otázkami, co se děje s naší duší v době rozmachu dominujícího konzumního myšlení. Cílem práce je zmapovat sociální aspekty spotřebitelství v cílové skupině ve věku 30-55 let. Z metodologického hlediska jsem aplikovala kvalitativní přístup. Důraz byl kladen na metodologickou triangulaci technik, proto byly zvoleny dvě techniky sběru dat technika narativního rozhovoru (17 respondentů) a technika standardizovaného dotazníku (20 respondentů). Primární data byla kódována/indexována a následně zpracována metodou rámcové analýzy dle Ritchie a Spencer. V rámci diplomové práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. Výsledky ukázaly, že dvě třetiny respondentů si jsou vědomy vlivu rodiny na své spotřební vzorce. V oblasti dominance při rozhodování o nákupech mezi manželi pak panuje tradiční genderové rozdělení ve dvou třetinách rodin je dominantním rodičem v nakupování žena. Výsledky také ukazují, že téměř tři čtvrtiny respondentů vnímají bez ohledu na svůj příjem nebo vzdělání vlastní sociální prestiž jako střední. Z výsledků je dále patrné, že ve vyšších příjmových kategoriích byli respondenti vlivu okolí na své preference v oblasti svého stylu oblékání, volby automobilu a místa či způsobu bydlení více otevřeni. Postoje respondentů k životu na úvěr se ukázaly být veskrze jednotné naprostá většina respondentů hodnotila tento způsob získání financí negativně. Charakteristické společné znaky spotřebního chování u střední sociální třídy lze spatřovat v jednotném vnímání vlastní sociální prestiže jako střední. Dalším společným znakem je realistická představa výše příjmu, která by respondentům přinesla pocit štěstí. Společný mají respondenti i negativní postoji k životu na úvěr. Na základě provedené rámcové analýzy a interpretace dat byly indukovány teoretické koncepty.The diploma thesis has the title Social aspects of consumerism as a phenomenon of the present time. The theoretical part is divided into five chapters. The introduction chapter is designed as a theoretical framework of the whole thesis. That is why it describes hedonism as the original philosophy, consumer mentality and also the historical-cultural context of the development of the consumer society. The second chapter is in order to clarify main concepts devoted to terminological definition of consumerism and it also specifies concepts such as consumer society, consumerism etc. The third chapter focuses on aspects of consumer behaviour from marketing perspective, such as the cultural influences, personality determinants of consumers and impact of advertising. To social aspects of consumer behaviour that are the main object of study in this work is devoted the fourth chapter. The last chapter outlines the negative effects associated with consumer society, what involves issues of environmentalism in the context of the consumer society, further I mention modern forms of addiction (oniomania, shopaholism) and in the conclusion there are considered questions of what happens to our souls in the time of dominant, increasing, consumer thinking. The aim of this work is to map the social aspects of consumerism in the target group aged 30-55 years. Considering the methodological point of view, I applied a qualitative approach. Emphasis was placed on methodological triangulation of techniques therefore there were selected two data collection techniques - narrative interview technique (17 respondents) and the technique off standardized questionnaire (20 respondents). Primary data was coded/indexed and processed according to Ritchie and Spencer frame analysis method. In this diploma thesis there were set for research questions. The results show that two-thirds of respondents are aware of the influence that family has on their consumption patterns. Considering the dominance of married couples are decisions about shopping subordinated to traditional gender role - the dominant person is in two-thirds of families by shopping woman. The results also show that almost three quarters of respondents perceive regardless of their own income or education, their own social prestige as a middle-class one. Results also show that in the higher income categories were respondents more open to the influence of environment, their preference in clothing, choice of car and type of housing and lifestyle. The opinions of respondents on the life on loan have been predominantly unified - the vast majority of respondents rated this method of obtaining finance negatively. Characteristic common features in consumer behaviour in a middle class can be seen in a single perception of own social prestige as a middle-class one. Another common feature is a realistic idea related to the increased income that would bring respondents the feeling of happiness. Respondents also share negative attitude to life on the loan. On the basis of framework analysis and data interpretation, there were induced following theoretical concepts.
Klíčová slova:
konzumerismus; konzumní společnost; spotřebitelství; spotřební životní styl; Consumer lifestyle; Consumer society; Consumerism; Consumption Citace: MAJEROVÁ, Aneta. Sociální aspekty spotřebitelství jako fenoménu dnešní doby. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/38677