Original title:
Možnosti demonstrace heritability ve školním akváriu - dlouhodobý experiment
Translated title:
A potency of heritability demonstration in a classroom aquarium longterm experiment
Authors:
ZAHRADNÍKOVÁ, Milena Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce je zaměřena na heritabilitu rychlosti vývoje u hladinatky pobřežní (Microvelia reticulata) (Heteroptera: Gerromorpha) jakožto modelového organismu vodního hmyzu. Hlavní náplní bylo stanovit míru heritability rychlosti vývoje a zhodnotit, jestli je reálné takový experiment provádět ve školních podmínkách. Na tento výzkum byla použita metoda nested full-sib/half-sib designu. Při tomto uspořádání dochází k tomu, že několik potomků má unikátní matku a otce společného s dalšími skupinami potomků. Díky této metodě a následnému vyhodnocení výsledků se došlo k závěru, že heritabilita délky vývoje je velice nízká (odhad heritability h2 = -0.03; SE = 0.25), a proto potomci obecně nesdílí shodnou rychlost vývoje jako jejich rodiče. Tento dlouhodobý experiment není vhodný pro školní podmínky, neboť je velmi časově náročný na každodenní práci a neprokázal přesvědčivé výsledky. The bachelor thesis is focused on a heritability of a development rate in a semiaquatic bug Microvelia reticulata (Heteroptera: Gerromorpha) as a model species of an aquatic organism. The main aim of this study was to estimate the heritability and evaluate if such experiment can be proceeded in a school conditions. A nested full-sib / half-sib design was used for the experiment. This setting is based on an analysis of several offspring of a unique mother and a father shared among several groups of siblings. The final estimate of a heritability is low (h2 = -0.03; SE = 0.25), offspring thus do not share a development rate with their parents. This long-term experiment is not appropriate for school conditions because of an extreme daily-care demands and unpersuasive results.
Keywords:
developmental rate; evolution; heritability; Microvelia; dědivost; evoluce; heritabilita; Microvelia; rychlost vývoje Citation: ZAHRADNÍKOVÁ, Milena. Možnosti demonstrace heritability ve školním akváriu - dlouhodobý experiment. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/36131