Original title:
Průzkum čtenářské úrovně žáků 2. ročníků základních škol
Translated title:
A Survey of Pupils' Reading Abilities in the Second Years of Primary Schools
Authors:
BRTNÍKOVÁ, Jana Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Průzkum čtenářské úrovně žáků 2. ročníků na ZŠ se zaměřuje na výskyt nejčastějších čtenářských nedostatků v počátečním čtení. Práce je rozdělena na část teoretickou a výzkumnou. Teoretická část se zabývá čtením z hlediska vzdělávacího systému, seznamuje nás s fyziologickými a psychologickými pochody při čtení, zmiňuje historické i současné metody výuky čtení, základní druhy a kvality čtení, etapy rozvoje čtenářských dovedností, čtenářské nedostatky, nesprávné čtecí návyky a popisuje práci se zaostávajícími čtenáři. Výzkumná část je věnována výzkumu, jeho realizaci a vyhodnocení. Hlavním cílem je zjistit, co dělá začínajícím čtenářům největší problémy a jaká je celková úroveň čtenářských dovedností žáků 2. ročníků. Výzkumná část převážně interpretuje výsledky nahrávání čtenářského výkonu.The thesis titled A Survey of Pupils' Reading Abilities in the Second Years of Primary School focuses on reading the incidence of the most common deficiencies in initial reading. The thesis is divided into a theoretical part and a research part. The theoretical part deals with reading in terms of the education system, acqua-ints us with the physiological and psychological processes in reading, mentions the his-torical and current methods of teaching reading, types and quality of reading, stage of development of reading skills, reading deficiencies, wrong reading habits and describes working with lagging readers. The research part is devoted to the research, its implementation and evaluation. The main goal is to find out what makes beginning readers the most problems and what the overall level of reading skills, of students of 2nd year, is. The research part mainly interprets the recording of reading performance.
Keywords:
diagnostics; interview; pupils of 2nd year of primary school; reading; reading deficiencies; diagnostika; rozhovor; čtenářské nedostatky; čtení; žáci 2. ročníku ZŠ Citation: BRTNÍKOVÁ, Jana. Průzkum čtenářské úrovně žáků 2. ročníků základních škol. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/27043